Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
batterier

johan:

en fråga om batterier.
om man vill utöka med några batterier har nu två st 95 amp ett år gammla,
och har köpt två till, 110 amp kan man koppla ihop dom utan risk för något.
jag undrar om amp har betydelse?

stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej!
Det är inga problem att det skiljer i kapacitet (Ah) vid parallellkoppling.

Du får 410 Ah(12V)totalt. Ventilation ut i det fria ska det vara fr.o.m 416 Ah enl. Nordisk Båtstandard/SBU-krav(gäller s.k.öppna blybatterier).

Det kanske inte är så dumt att se till att det finns god knallgas-ventilation iallafall.

stef@n k i nyköping



johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

johan:

Tack för svaret stefan,
jag har en tät låda som alla batterier får plats i,
det är i stort sett ingen luft kvar, men det sitter en ventilationsslang som är ganska grov 2 tum kanske, som går ut i det fria,
sen sitter det en fläckt i lådan som trycker ut alla gaser.
är inte den där fläckten lite överarbetad. (den surrar)
lådan ligger lägnst ner i ruffen, slangen är c:a 3 m.
frågan är. behöver gaserna hjälp att hitta ut?
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Hans Svedberg:

Stefan! Vet du hur man har kommit fram till en sådan siffra? Mig förefaller det vara en siffra som till sin karraktär kunde vara satt av en politiker.

För det är väl laddningen som orsakar gasningen inte storleken på batterierna. Alltså generatorns kapacitet, laddningsregulatorn, temperatur osv i förhållande till batteriernas förmåga att ta emot laddning.

Hasse
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Nya båtar: "Batterier skall vara fast installerade på torr, ventilerad plats ovanför den förutsedda slagvattennivån" enligt ISO. Inget skrivet om kapaciteten.
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Stefan K:

Hej! Johan, Hans och Dick.
-Fläkt för knallgas låter "overkill". Knallgasen är en gas som är "väldigt pigg" på att hitta ut själv.
-"416 Ah" finns angivet i SXK-Båtpärm och är även ett krav vid en Säkerhetsbesiktning(SBU) för nya som gamla båtar.
Citat ur dessa; "Batterier med en sammanlagd kapacitet över 416 AH vid 12V eller 208 AH vid 24 Volt skall ha separat ventilation till fria luften. Vid lägre kapacitet bör ventilation finnas" (ej gelbatterier).
Samt; "Batterier skall vara väl fastsatta och åtkomligt placerade i separat utrymme utanför tank- och motorrum".
-Detta krav är nog att härröra från DNV och Lloyds bestämmelser från början. Politiker eller ej men någonstans så måste man nog ange ett värde..kanske?
-En större batteribank avger mer knallgas mer än en liten med samma temperatur och laddningsspänning.

stefan i nyköping
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Hans Svedberg:

Jag kanske ifrågasätter en del saker i för hög grad. Men ibland har jag svårt att acceptera "beslut" som jag inte kan se en rationell förklaring till. Speciellt om jag får känslan av att det kan ha tillkommit för att passa en viss person snarare än på faktiska grunder.

Kan man möjligen tänka sig att värdet har sin grund i en vanlig batteristorlek på 104 Ah (om det har funnits någon sådan?) occh en installation med 4 sådana? Eller ev 2x208 Ah.

Hasse
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Hasse! Håller till viss del med dig om detta, men någonstans så måste man ju sätta gränsvärden. Precis som 12 x 4 meter när det gäller krav på Kustskepparen / Skepparexamen.. Det finns ju massor av så´nt här som "någon" har satt ett tröskelvärde på. På det viset är nog vi tekniker av samma "skrot o korn" som du skrev "politiker"...

Vissa batterileverantörer anger faktiskt 200Ah som gräns för ventilation ut i det fria. Titta på Tudors länk;

http://www.marinshopen.se/pdf/tudorsjo.pdf

När det gäller SXK/SBU kravet på >416Ah så är det ju faktiskt en batteribank på 5 st 75Ah/12V Marinbatterier ligger en bit under kravet på 416Ah.
Så många batterier kanske inte är så vanliga i "normala" segelbåtar utan elektrisk framdrift. Är det nå´n som vet hur många batterier (Ah) som finns i segelbåtar med elmotor?

stefan i nyköping


Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Pelle:

Den "vanligaste" modellen av el-drift i en segelbåt som jag har sett är väl OZ´s modell (dom hade förövrigt en monter på båtmässan i GBG)..

Men om man nyttjar en sån installation så har man väl oftast gelbatterier eller kansek optima eller annan spiralcellsmodell..

Dessa batteriet kräver sällan någon avluftning då det är snudd på hermetiskt tillslutna (bortsett från någon övertrycksventil).

Vi har i dagsläget c:a 350Ah, men har haft funderingar på högre kapacitet.. (1x60Ah start, 290Ah förbr). Dock är det ju vätgas som avges och den stiger direkt. Tycker inte om att batterierna står "fritt i båten" alls, men så är det "original" på vår båt (Bavaria anno 2004).

Tror att det vid batteribyte blir någon traction-modell med kanske 4st 6v celler, totalt 400-500Ah eller så. Men då är det GEL så det skall vara grönt..

Just gränsen på 416 känns ju lite "skum" faktiskt.

Men åter till frågan.. Med elmotor kör man väl oftast kanske 4st. "normalbatterier".. Eller 6/8, beroende på kravet på gångtid. Tror tex. OZ "växlar upp" till 24v när man gasar på.. och då är dom väl kopplade 2x12+2x12..

Eller nåt..

:-)

Påstår pelle

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Stefan K:

Hej, Pelle!
Tänk bara på att inte "blanda" normala våta blybatterier med gelbatterier.
Gelbatterier ska ha c:a 0,2-0,3Volt lägre laddningsspänning, vilket alltså innebär att man måste kunna justera/ändra laddningsregulatorn. Annars så kommer gelbatterierna att överladdas/skadas. Gelbatterier har alltså en något lägre "gasningsspänning".
Detta gäller både generatorn på motorn och batteriladdaren.
Kan man inte ställa om regulatorerna så glöm gelbatterier. Tycker jag iallafall.
Jag har inte heller blivit övertygad om gelbatteriernas förträfflighet, o då må de heta Optima för 2400,-/styck eller vadsomhelst. (Mina erfarenheter kommer från arbete med lotsbåtar och fyrar på SjöV och batterier i ambulanser)

Stefan K, SXK sö.
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Pelle:

Stefan!

Nejdå, det blir ingen blandning av olika batterityper.. Idag har jag iofs två olika modeller på förbrukn. sidan (Bosch 140Ah original och Batterilagret 150Ah). Dock kopplade jag ihop dessa när båten var fabriksny så dom bör ha ungefär samma "begagnadstatus" eller hur man nu skall uttrycka sig.. Funkar bra än så länge.

Batteribyte bli först när dessa två är slitna/slut. Å andra sidan kanske dom håller längre än jag hoppas på (3-5år har jag väl som "hopp") då vi är mkt noga med att inte plocka ut mer än max c:a 50% (145Ah) innan vi ser till att ladda igen. Tänker mig mest att gå upp i kapacitet vid byte och skaffa mer traktionära batterier som tål djupurladdning bättre.

Optima är ju på tok för dyrt iförhållande till kapacitet (kr/Ah) för en förbrukarbank. Dock har jag planer på att sätta in ett Optima Gul på startsidan då denna även skall klara att driva bogpropeller och ankarspel - optima har fördelen att dels klara stora strömmar, många cykler samt även ta emot laddning snabbt.

Rörande spänningen så tål optima´s modeller överspänning bättre än vissa andra (enligt egen erfarenhet iaf).

Påstår Pelle
Åke Semart (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Åke Semart:

Hej!

Jag undrar om gelbatterier med ventilation släpper ut gaser vid normal laddning? Jag har tänkt att använda batteriet i bodelen i min husbil. Enligt Biltema är deras gelbatterier ej helt täta. Det finns ingen evakueringsanslutning på deras batterier. Bör jag satsa på ett gelbatteri som inte släpper ut några gaser alls?

Tacksam för svar.
Åke Semart
Lars (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-27 - 17:44

Lars:

Alla gel-batteri har en säkerhetsventil som skydd för att inte explodera vid överladdning. Eventuellt släpps denna gas ut i ett utrymme innanför skalet, och sysns därför inte, men det är ändå i praktiken ett gasutsläpp. Men om batteriet har släpt ut gas, så betyder det att "vätske"mängden har minskat. Man kan inte fylla tillbaks denna vätska, vilket innebär att batteriet kommit ett steg närmare döden. Se därför alltid till att inte överladda ett gel-batteri. (Det skall ha en lägre laddningsspänning vid fulladdat än ett vanligt batteri.)