Bo-Göran Ekevik, medlem 763423:
Den 1.11. skall jag svara i tingsrätten på rubr. Sensommaren 2007 sålde jag min Folkbåt -65 till en tysk för 33.000 SEK. Han yrkar 95.000 för kostnader + ränta, + förvarings- och rättegångskostnader samt hävning. I avtalet står "köpt i besiktat" skick, och jag uppmanade även muntligt att noga undersöka båt + tillbehör. Så skedde inte. Han avseglade ensam i kuling med pålandsvind och utan erfarenhet av folkbåt. Segel och div. utrustning skadades. I Berlin skedde efter en tid besiktning av fackman som fann bl.a. rötskador i aktern och översta bordet runt om, och skrev att det var förenat med livsfara att segla båten. Jag ägde båten i 11 år och la ner 3-4 veckors arbete varje vår med underhåll, så det kom som en fullständig överaskning. Köparen hävdar att jag svikligen förlett honom - d.v.s. att jag hade kännedom - och jag hävdar att han borde besiktat innan avsegling. Han anger också fel på div. utrustning trots att jag informerade honom innan. Enligt fackmannen i Tyskland betingar en Folkbåt där 7-12.000 EUR. Jag bestrider motpatens yrkande fullt ut p.g.a. utebliven besiktning, en 42 år gammal båt, och priset - ca 1/3-del av priserna i Tyskland. Tacksam för tips och synpunkter inför huvudförhandlingen den 1.11.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 127 visningar