Kanalbåtseskader i England - 2024
Spännande upplevelser på kanalbåtseskader i England
- En utmaning och spännande upplevelse som man inte glömmer i första taget, säger två deltagare, Carita Nurmi och Kenneth Johansson, som här berättar om det spännande äventyret de varit med om på Svenska Kryssarklubbens första kanalbåtseskader i England.
Äventyret började med en blänkare i Västkustkretsens tidning Västprickens vårupplaga där intresserade uppmanades att kontakta Bo och Britt Steiner. Det visade sig att 44 st bekräftade sitt intresse vilket innebar att två eskadrar, med fem båtar i varje, fick arrangeras med start 31:a Augusti. Ledare för den första eskadern var Bo Steiner och för den andra László Balázs.
Resan organiserades av Poseidon Cruises och båtarna hyrdes av ABC Boat Hires i Alvechurch Marina.
En septembereftermiddag, samlades 21 ivriga SXK-medlemmar, på Alvechurch Marina strax söder om Birmingham, för start av en eskader på Birmingham Mini Ring.
Efter en teoretisk och praktisk genomgång av båtar och slussningsaktiviteter så bar det iväg ut på Worcester and Birmingham Canal med en instruktör som frågade om vi var bekanta med rorkultstyrning. Vid jakande svar hoppade han av vid närmsta bro och önskade oss lycka till.
Lugnt och fridfullt på Worcester and Birmingham Canal
Att börja styra en ca 20 x 2 meters stålkonstruktion (narrowboat) är en utmaning och spännande upplevelse som man inte glömmer i första taget, det håller nog alla deltagarna med om, om de får frågan. Båtarna är robust byggda och tål en hel del. En sluss-volontär i Birmingham kallade det vi höll på för ”Contact Sport”!
Första riktiga utmaningen var en 2,4 km lång tunnel, Wast Hill Tunnel, och alla var nog glada att se ljuset i tunneln efter en halvtimmas körning i den smala och kolmörka tunneln. Worcester and Birmingham Canal var kantad av grönska i olika kulörer, pittoreska hus och en och en annan förtöjd kanalbåt.
Möte i Wast Hill Tunnel på Worcester and Birmingham Canal. Vi fick plats båda två!!
Att glida in i Birminghams citys smalaste kanal var en häftig upplevelse. Gas Street Basin andades industrialismens byggnadshistoria och området bjöd på gamla och nya arkitektoniska verk. Här låg alla fem kanalbåtarna förtöjda över natten och besättningarna insöp denna vackra atmosfär.
Trång och trixigt på Stratford upon-Avon-Canal
Resan fortsatte på Grand Union Canal med manuell slussning och avslutades efter 25 slussningar. Man fyllde slussar och tömde slussar i ett makligt tempo. Alla fann en fin rytm med slussning och man hjälptes åt mellan båtarna. Ibland fanns det frivilliga engelska båtsmän som kom och hjälpte till med slussningarna. På Kingswood Junction tog vi Stratford-upon-Avon-Canal och mini-ringen blev sluten.
Uppförsbacke i slusstrappa på Stratford upon-Avon Canal
Under denna eskader på sju dagar blev det 55 slussar genom enkel- och dubbelslussar, genom slusstrappor och vägbroar som fick öppnas och den sista slussen var en giljotinsluss, Kings Norton Stop Lock. Det är en kulturminnesmärkt byggnad på Stratford-upon-Avon-Canal. Det är det enda slussen med giljotin på en kanal.
Guillotine Lock på Stratford upon-Avon-Canal, som tur var den inte i drift!
Sista morgonen i Alvechurch Marina
En resa med incidenter som väskor på villovägar, slussar som inte töms eller fylls på och kanalbåtar som fastnar på botten var ingen utmaning som inte gick att lösa av besättningarna på båtarna.
En och en annan engelsk pub fick besök av detta trevliga resesällskap under en veckas färd genom kanalerna.
Natthamn vid Warstock på Stratford upon-Avon- Canal
Grönska både ovan och under
Trångt i sista slussen, Guillotine Lock, på Stratford upon-Avon-Canal
Glada gänget efter avslutad eskader
Foto: Carita Nurmi, Kenneth Johansson och Conny Svensson
Text: Carita Nurmi och Kenneth Johansson
Nästa år finns planer på att arrangera två kanalbåtseskadrar, en i Frankrike och en i England. Håll utkik här på sxk.se för mer information!