Nytt nummer av På Kryss
Innehållet i På Kryss nr 4/2017:
Inledaren - VAD ÄR SMÅ BÅTAR?
Läs INLEDAREN från ordförande Peter Follin längre ner på den här sidan.
Reportage
STORA ÄVENTYR I MINDRE BÅTAR
- Med slumpen som kompass i Kalmarsund
- Orust runt
- Wallenbergs Sjöormar
- Yrvind mot Nya Zeeland
Artiklar
- Svea seglar!
- Segling på schemat
Ombord
- Litiumbatterier: uppföljning
- Förkoppring av propellrar
- BTN vill hjälpa dig!
- Nya båtar
På gång/klubbsidor
- Kryssarklubbens Bojfond
- Månadens medlem: Anett Sjöö
- Rådslaget i Gävle
- Medlemsförmåner
- Fototävling
Långseglingens legendarer
- "Blondie" Hasler
[[wysiwyg_imageupload:5265:]]
Tillsammans med detta nummer medföljer Gästhamnsguiden 2017 till medlemmar som
har sin båt registrerad i SXK.
På Kryss omslagsbild
1937 ritade Tore Holm och Gustav Plym en J-båt som skulle ta Amerikapokalen till Sverige. Ett världskrig och mycket annat har kommit emellan, men i mars i år seglade Svea för första gången i Medelhavet. På Kryss var med ombord. Bild: Carlo Borlenghi.
På Kryss nr 5 utkommer runt den 31 maj.
(Årsboken "Sveriges kanaler" medföljer nr 5 till medlemmar i SXK)
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
INLEDAREN - Ordförande har ordet
VAD ÄR SMÅ BÅTAR?
Idag är väl en 30-fots båt en liten båt. Första egna båten borde vara minst 34 fot, så att hela familjen får plats med både hundar och katter. Min familjs första bobåt var 26 fot med en smal för, så där försvann minst två fot.
Vi kom in nästan överallt, trots att den rymde en hel familj med två hundar. Då räckte armarna till att skopa upp potatisvattnet. En kompis som kollade in båten konstaterade att ”här kan man ju till och med ligga över natten!” En snabb huvudräkning gav svaret: Yes, här har jag bott nästan fyra år sammanlagt. Men det går ju inte att jämföra med Sven Yrvind, jag skulle nog få kramp och klaustrofobi, vi är alla olika skapade, som tur är! Intressant läsning.
Rådslaget i Gävle för några helger sedan gav mig möjligheten att träffa många av våra funktionärer. De som bär upp vår verksamhet helt ideellt bara för det är så jätteroligt att göra detta tillsammans. Nyttigt att kunna diskutera och dela med sig av erfarenheter runt om i landet, eftersom förutsättningarna är ganska olika. Som jag sade i förra ledaren: Du är välkommen ombord för vi har det himla trevligt tillsammans! Kolla med din krets, det är där det händer!
Artiklarna med batteribyte ger mersmak. Tillgången och efterfrågan på energi tycks gå hand i hand, så det krävs att utnyttja den nya tekniken som växer fram. Till rätt pris.
Förkoppring av propellrar är ett strålande sätt att undvika påväxt enligt de långtidsprover som gjorts och något som borde utvecklas. Själv är jag feg, vågar inte plocka sönder min Gori, tänk om jag inte får ihop den på rätt sätt. Yrvinds vrickåra tror jag inte skulle göra stor skillnad på min båt, som nödlösning.
Glöm inte fototävlingen – jag har äntligen hittat mitt foto. Ta det som en utmaning. Mina 10 000 kronor som ni blir blåsta på skänker jag till Seglarskolan, så klart!
Nu är det sjösättning, äntligen. Att riskera livet på en uppallad båt måste undvikas. Vatten är mjukare än asfalt. En båts plats är i vattnet. Hoppas ni alla har kunnat minska den olycksrisken till nästa nummer önskar
[[wysiwyg_imageupload:4362:]]
Peter Follin
Ordförande i Svenska Kryssarklubben
E-post: ordforande@sxk.se
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
- På Kryss på nätet www.pakryss.se (öppnas i ett nytt fönster)
- På Kryss finns som digital e-tidning via vår app "På Kryss".
Du kan läsa på mobiler och surfplattor och på din dator. För medlemmar är det gratis men det går även att köpa digital prenumeration via appen för icke medlemmar.
Läs mer här: http://www.sxk.se/sxk-riksforeningen/pa-kryss-som-digital-e-tidning
- Kontaktuppgifter till På Kryss redaktion och annonser i På Kryss
På Kryss är Svenska Kryssarklubbens medlemstidning och utkommer 9 gånger per år. Är du medlem i Svenska Kryssarklubben ingår På Kryss i ditt medlemskap.
Läs mer om att bli medlem här.