För mycket quick-fix i lagstiftningsarbetet kring båtlivet
- För det första har vi sagt det hela tiden, att det ska vara teknikneutralt. För det andra förstår vi inte varför regeringen inte lyssnade på oss båtorganisationer från början och tog ett helhetsgrepp. Att regeringen nu beslutar om en ytterligare utredning när man så sent som i våras lade fram lagen om förarbevis för vattenskoter till riksdagen för beslut, visar på för mycket quick-fix i lagstiftningsarbetet, säger Fredrik Norén, generalsekreterare.
Frågan om obligatoriskt förarbevis för vattenskoter har varit på tapeten länge. Redan 2016 tillsatte regeringen en utredning. Från början ställde sig Transportstyrelsen positiv till att alla snabbgående fritidsfarkoster på sjön skulle omfattas av förarbevis/båtkörkort. Något också båtorganisationerna tyckt hela tiden. Sedan har mycket vatten runnit under broarna och när till slut regeringen kom med sitt lagförslag till riksdagen var det med ett lagförslag som enbart gällde vattenskoter. Regeringen hade inte lyssnat på vare sig sin egen expertmyndighet eller båtorganisationerna.
- Vi förstod inte varför regeringen då, när man ändå processade lag, inte passade på att ta ett helhetsgrepp och införa båtkörkort för alla snabbgående farkoster. Och se sedan vad som hände: Riksdagen fick besluta om tillkännagivanden, om bland annat teknikneutralitet. Något som nu den nya utredningen ska ta hänsyn till. Hade regeringen lyssnat på oss från början hade det inte behövts detta lappande med lagstiftning och regler, säger Fredrik Norén och fortsätter:
- Båtlivet i Sverige är vant med långsiktiga och stabila regelverk. De senaste åren har något hänt, då det blivit för mycket av quick-fix i lagstiftningsarbetet. Det är olyckligt, då det blir svårare för båtlivet att veta vad som gäller.
Fredrik Norén påpekar att Kryssarklubben nu kommer analysera direktiven till utredningen för att se vilka effekter dessa kan väntas få på fritidsbåtslivet.
Fredrik Norén