Båtorganisationerna kritiska till regeringens förslag på förarbevis för vattenskoter
Pressmeddelande
Dyrt för den som ska ta förarbeviset. Svårt att hitta utbildare, speciellt utanför storstäderna. Tröskeln till ett säkert båtliv kommer att höjas och stänga ute grupper av befolkningen från båtlivet. Och inte kommer sjösäkerheten bli bättre heller då kravet på förarbevis endast gäller vattenskoter, inte alla snabba fritidsbåtar. Detta är sammanfattningsvis Svenska Kryssarklubbens remissvar till regeringen om lagförslaget. - Vi har bättre förslag, säger Fredrik Norén, generalsekreterare för Svenska Kryssarklubben. Idag har Kryssarklubben sänt in sitt remissvar till regeringen på dess förslag om förarbevis för vattenskoter. Ett svar man delar med de två andra stora organisationerna Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Tillsammans representerar de tre organisationerna 300 000 medlemmar i båtlivssverige. - Vattenskoter kan vara en väg in i båtlivet, speciellt för unga. Att kräva kunskap för att få köra vattenskoter är bra. Men att lägga ett - Vi som båtorganisation anser att oavsett var du bor i landet och från vilken samhällsklass du kommer ifrån, ska du ha en möjlighet Kryssarklubben är orolig för att förarbeviset för vattenskoter som nu föreslås kommer bli onödigt dyrt, samtidigt som det kan bli svårt att hitta utbildare i många delar av landet. Detta för att man i förslaget inte tänker använda sig av befintlig infrastruktur för fritidsbåtsutbildning och examination, utan vill bygga upp något nytt. - Regeringens förslag är utformat så att studieförbund och ideella föreningar i praktiken riskerar uteslutas från att ordna certifierade Kryssarklubben menar att det redan befintliga ”Förarintyg för fritidsbåtar”, som idag tillhandahålls av en rad ideella föreningar som båtklubbar och studieförbund mycket väl kan vara utbildningen även för vattenskoter. Innehållet i denna utbildning är mer omfattande än det som föreslås i förslaget, dessutom 3-5 gånger billigare än det som föreslås i regeringens promemoria. Nämnden för båtlivsutbildning, NFB, är den naturliga huvudmannen för fritisbåtsintyg, även för intyg för vattenskoter. - Styrkan är att samtliga fritidsbåtsutbildningar och behörigheter folkrörelserna utbildar för samlas hos NFB som examinator. För NFB kom till 1985 genom statens initiativ. Bakom NFB står myndigheten Transportstyrelsen samt de tre största båtorganisationerna Svenska Kryssarklubben, Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Skälet till att starta NFB var säkerheten till sjöss för fritidsbåtar. Antalet fritidsbåtar hade under ett par år ökat snabbt och så även olyckor till sjöss. Man insåg att det måste till utbildning, som man tyckte att folkrörelserna kring fritidsbåtar var mest lämpade att tillhandahålla. Och man insåg att det behövdes standardiserade intyg, därför bildade man NFB Nämnden hanterar idag 14 olika intyg, bland annat ”Förarintyg för fritidsbåt” och ”Kustskepparintyg” och utfärdar årligen cirka 16 000 intyg och behörigheter. Utretts tidigare - Vi förstår inte, varför inte damma av det förslaget som hade stöd i fritidsbåtssverige, säger Fredrik Norén. Förarintyg för alla snabba fritidsbåtar - Det är ett positivt steg, men kommer inte nämnvärt förbättra sjösäkerheten. Dessutom riskerar man att behöva se över regelverket |
Här kan du läsa: Remissvar avseende promemoria rörande förslag på förarbevis för vattenskoter I2020/02471