Årsmöte 2024

Svenska Kryssarklubbens riksförening kallar härmed till sitt 101:e årsmöte, lördag 23 november i Långedrag, Göteborg. Alla medlemmar är välkomna!

Tid: Lördag 23 november 2024, kl. 13.00-15.00.
Plats: Svenska Kryssarklubben Västkustkretsen, Talattagatan 24, 426 76 Västra Frölunda (bilden, foto: SSRS)

Årsmötet kommer behandla stadgeenliga ärenden enligt följande:

Föredragningslista
1.     Val av ordförande och sekreterare att leda förhandlingarna.
2.     Godkännande av röstlängd.
3.     Fråga om mötets stadgeenliga utlysning.
4.     Val av två personer, att jämte ordförande justera protokollet.
5.     Val av två rösträknare.
6.     Fastställande av dagordning.
7.     Föredragning av styrelsens och revisorernas berättelser.
8.     Fastställande av balans- och resultaträkning.
9.     Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
10.  Jämlikt §10 i stadgarna föreskrivna val av styrelseledamöter och revisorer samt ledamöter av valberedningen*.
11.  Fastställande av budget och verksamhetsplan.
12.  Beslut om avgifter till föreningen.
13.  Beslut om arvoden.
14.  Förslag väckta av styrelsen eller medlem.
15.  Övriga frågor som inte är av beslutskaraktär.
16.  Mötet avslutas.

*Val enligt vallista.

Styrelsens förslag samt verksamhetsberättelse och årsredovisning för verksamhetsåret 1 september 2023 till den 31 augusti 2024 publiceras här på sxk.se senast den 10 november 2024. Dokument kan även rekvireras från Svenska Kryssarklubbens kansli i Nacka Strand.

Svenska Kryssarklubbens styrelse
Svenska Kryssarklubbens styrelse består av en ordförande, utsedd på två år och nio ledamöter utsedda på två år. Ena året väljs fem ledamöter och det anda året fyra ledamöter.

Årets val vid årsmötet
Valberedningen har inför rubricerat verksamhetsår till uppgift att besätta fem styrelseledamöter, samtliga på två år.
Dessutom ska det väljas två auktoriserade revisorer, en ordinarie och en suppleant, båda på två år samt en ordinarie medlemsrevisor och en medlemsrevisorssuppleant, båda på två år.
Vårens rådslag ska ge förslag till fem ledamöter i valberedningen som väljs på ett år.
Allt i enlighet med § 10 "Valordning" i Svenska Kryssarklubbens fastställda stadgar, från 14 oktober 2023.

Kandidatförslag
Valberedningen lämnar följande förslag till val vid årsmötet 2024.

Förslag till styrelseledamöter, två år
Ove Thorin, omval
Jens Johansson, omval
Anna Hult, omval
Ann-Catrine Hagner, nyval
Hans Andersson, nyval

Förslag till två auktoriserade revisorer, en som ordinarie och en som suppleant, två år
Bengt Beergrehn, ordinarie, omval
Kerstin Hedberg, suppleant, omval

Förslag till medlemsrevisorer, en som ordinarie och en som suppleant, två år
Ingela Johansson, ordinarie, omval
Hans Gustavsson, suppleant, omval

Från föregående år kvarstår genom det tvåårsmandat som gäller: Ordförande Kerstin Andersson, styrelseledamöterna Lars-Eric Ericson, Bo Hedlund, Åsa Kullberg och Max Persson. Medlemsrevisor Michael Arneson och dennes suppleant Anette Marting. Dessa berörs
inte av valen vid årsmötet 2024.

Valberedning, fem ledamöter, ett år
Kretsordförandens förslag:
Ewa Persson, Martin Lesén, Frank Arnoldsson och Thomas Lundgren, samtliga omval
Ann-Katrin Moldenius Hermansson, nyval (är för närvarande ledamot i styrelsen)

Egna kandidatförslag
Medlem som är röstberättigad kan lämna egna förslag på kandidater till alla val vid årsmötet. Sådant förslag får inte uppta fler kandidater per kategori än som anges i §§ 10 och 17. Till förslaget ska det bifogas en kort presentation av den föreslagna personen. Medlem som vill utnyttja denna rätt ska skicka eller lämna sitt förslag till rikskansliet, Svenska Kryssarklubben, Box 1189, 131 27 Nacka Strand. E-post: info@sxk.se Besöksadress: Cylindervägen 12, Nacka Strand.
Det ska tydligt framgå att det är ett kandidatförslag till årsmötet samt förslagsställarens namn.
Förslaget ska vara rikskansliet tillhanda senast den 15 oktober 2024.

Motioner
Senast den 15 september 2024 ska motioner till årsmötet från medlem vara inlämnade. Motionerna skickas eller lämnas till rikskansliet, skriv Motion på kuvertet. Svenska Kryssarklubben, Box 1189, 131 27 Nacka Strand. E-post: info@sxk.se Besöksadress: Cylindervägen 12, Nacka Strand.

Personalia för nyval

Ann-Catrine Hagner, förslag som styrelseledamot till riksföreningens styrelse
Ann-Catrine Hagner
Jag heter Ann-Catrine och är fritidsseglare sedan länge. Merparten kölbåt men lite jolle i min ungdom. Jag har seglat med tjejbesättning många år och vi hyrde båt, ofta på västkusten. Jag var ganska oerfaren skeppare då men drevs av glädje och lusten till segling och övervann känslan av att ’inte kunna’. Bra gäng och demokratiska beslut gav fina sommarveckor inklusive ett Gotland runt.
Båtlivet har sedan med familjen inneburit att samäga segelbåt. Smart och ekonomiskt i ett land med kort säsong. Nu äger vi själva en Najad 391 som vi planerar långsegling med. Idag arbetar jag som interimchef. Jag är gift med Mats som är en riktig IT-kille, vi har två utflugna barn.
Jag ser mycket framemot styrelseuppdraget i Svenska Kryssarklubben och tror att jag kan bidra i flera projekt och uppdrag.

Hans Andersson, förslag som styrelseledamot till riksföreningens styrelse
Hans Andersson
Jag är pensionär och har varit på och nära sjön sedan jag var liten. Nu har jag en motorbåt som man kan bo i. Jag har en relativt kort historia med Svenska Kryssarklubben, nu som medlem i Motorbåtkommittén.
Jag har jobbat inom flygbranschen i hela mitt yrkesverksamma liv. Där har jag jobbat inom mycket olika verksamhetsområden, huvudsakligen som ledare inom försäljning och förhandlingar. Jag har en bred erfarenhet av att arbeta i olika typer av styrelser.
Jag vill försöka utveckla SXK så att vi kan attrahera nya medlemmar. Vi ska vara en förening oavsett om man har segel eller motorbåt.