Hoppa till huvudinnehåll
vatsels
Senast inloggad: 2024-12-01 - 12:26
VHF frekvenser i US/Sve

Soames Vatsel:

Om man har en amerikansk VHF så kan man ibland ställa om den till internationella kanaler/frekvenser, som borde kunna nyttjas i SVerige. Hur fungerar en "internationell" dvs de VHF er som säljs i Sverige när man använder den i USA? Någon som har erfarenheter om detta?

Arild Winge (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 07:57

Arild Winge:

Det finns mycket riktigt 2 kanalplaner för VHF. En för USA, och en för övriga världen. VHF:er som ska kunna användas inom båda områdena har därför en omkopplings-funktion; US / INT. På fritidsbåts VHF:er är denna omkopplings-funktion normalt blockerad, så att man inte av misstag ska kunna använda fel kanaler, och därigenom orsaka störningar. Om man vill använda sin VHF även i USA måste man få denna blockering bortkopplad, vilket kan utföras av leverantörer och service företag. Gällande kanalplaner för US resp INT finns på nätet bl.a. på nedanstående länkar: INT: http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/apps18.htm US: http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/vhf.htm Mvh Arild Winge Stockholmradio
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 07:57

Curt Norstedt:

Hej, Hur förhåller det sig då med L1 och L2 på VHF:en - är detta svenska eller internationella kanaler? Och hur är det på EGNOS och WAAS på GPS:en - klarar en mottagare för WAAS också EGNOS? Curt Norstedt
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-12-17 - 11:40

Ove Thorin:

Hej Curt L1 och L2 är Nordiska kanaler för Nordiska fritidsbåtar i Nordiska vatten, således får två svenska båtar inte använda L1 eller L2 i t.ex Tyskland. Rekommendationen är upprop på L2 samtal på L1. En GPS som klarar WAAS klarar också EGNOS som är den europeiska varianten av Amerikanska WAAS. Hälsningar Ove