Hoppa till huvudinnehåll
Jan Nilsson
Senast inloggad: 2022-08-26 - 06:52
Vattenintaget växer igen

Jan Nilsson:

Jag har en HR 26 med MD5 årsmodell 1978. Kylsystemet är utbytt av tidigare ägare till sötvattenkylning. Problemet i somars har varit att motorn vid flera tillfällen blivit för varm. Kan inte finna något annat problem - efer byte av impeller för säkerhetsskull - att sjövattenintaget växt igen och hindrar vatten att komma in. Är detta ett vanligt problem på denna båt. Öppningar för intaget verkar väldigt små och det krävs inte mycket för att dessa skall bli igensatta av sjögräs eller beväxning av snäckor. Hur kan man förbereda på våren det här problemet? Har funderat på att installera ett parallrör med eget vattenintag genom skrovet. Är detta en bra lösning eller föreligger risk för att det blir "obalans" i vatten- tillförseln. Ett alternativ kan vara att förse detta extra intag med en särskild kran som enbart öppnas vid kris. Min andra fråga om det finns risk att motorn tagit skada när den blivit varm till en nivå att varvtalet sjunkit kraftigt. Tacksam för ett sakkunnigt svar eller tips på hur man bör göra. Vänligen Jan Nilsson

lasse åberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 11:53

lasse åberg:

Hade samma problem på en tidigare båt Comfortina,, och jag löste detta som följer. Pluggade orginalintaget på insidan av drevet, monterade ett kylvattenintag art.861.495 och ett separat sjövattenfilter art.861.462. Härifrån drogs slangen ner direkt på impellerhuset. Hade härefter inga problem, samt fördelen att kunna filtrera bort inkommande skräp och rensa ur filtret vilket monterades något över vattenlinjen. Detaljerna kan du se på www.drevia.se under rubriken sjövattenfilter. lasse
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 11:53

Magnus:

Om ditt kylvatten i avgasröret har tenderat att vara varmt och ryka vattenånga är det troligen skräp som hindrar saltvattenkretsens cirkulation. Om detta vatten är ljummet men motorn blir för varm, är det antagligen en dåligt genomförd konvertering till sötvattenkylning som är boven. För att en gammal motor skall kunna förses med sötvattenkylning, måte motorns kylkanaler rensas rigoröst med någon specialanordning avsedd för sådant. Det sker via att demontera alla frostpluggar grenrör och allt annat och sen värms/spolas/bearbetas alla gamla rostflagor bort. Gör man inte detta uppträder oftast prcis sådant som du säger att din motor uppvisar.
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Det finns ett annat, ganska vanligt problem som kan uppstå också, speciellt om man inte har ett sjövattenfilter, nämligen att värmeväxlaren täpps igen av skräp. Det brukar gå att ta loss botten på värmeväxlaren (åtminstone på Martec)så att man kan se in i rören sjövattnet rinner igenom. Det brukar betyda att man måste montera loss värmeväxlaren för att komma åt att se, och då kan man ta hem den, spola igenom den och rensa rören med tex en gammal cykeleker. Kolla det innan du börjar montera nya skrovgenomföringar. Beträffande överhettning: fungerar temperaturlarmet? Har det gett signal? Har själv överhettat en motor en gång (en MD11 i en HR312), då larmet inte fungerade. Fick byta hela motorn. Har alltid haft en tempmätare sedan dess, då ser man omedelbart om temperaturen går upp. Om man byter värmesensorn till en med två poler, en för instrument, en för det befintliga larmet, så har man både svångrem och hängslen. Det är enkelt gjort och man kan göra det även när båten ligger i vattnet.