Stefan Kindeborg:
Hej och God fortsättning på 2007, alla! Det har kommit mig till del i ett flertal fall att foldongpropellrar av olika fabrikat "plötsligt" lossnar från S-drev. (Gäller både Volvo-P och Yanmar, som också har precis samma infästning =en kombination av blank axel/splines och en propellermutter som låses med M8-låsskruv) Nyare propellrar typ Volvo-original, Flex-o-Fold har nu en låsning av låsskruven med ett låsbleck. Äldre propellrar enbart "Loctite" friktionslåsning. -Tidigare har man bara haft Loctite som låsning av M8-låsskruven -se bild(riktigt gamla drev hade enbart kronmutter&saxsprint). -Nu har man gått över till låsbleck för M8 låsskruven. (Inte alla propellerfabrikat t.ex. Alco Flip ska fortfarande Loctite-låsas). -Volvo rekommenderar på sina nya 130 drev 7 kpm(!) åtdragningsmoment av propellermuttern gentemot mot tidigare 5 kpm (Det finns säkert en teknisk anledning till detta). Lösningen med splines i kombination med en blank axel känns inte helt optimal. En propellertillverkare påpekade att propellernavet lätt får "pivåverkan" i och med att den främre blanka axeldelen inte blir helt "tight" emot navet. Då glappar navet loss efter en tid. Man bör absolut efterdra propellermuttern efter någon säsong. 7 kpm bör man även kolla med motortillverkaren om det är O.K. även för äldre drev. Många vinter-demonterar också sina propellrar för att undvika stöld. Tänk på att om du tar bort navet så måste momentdragning och låsningar åter vara nya när du återmonterar. Det kanske räcker med att ta bort bladen? Är det vanligt med tappade propellrar? (Har på kort tid hört om 4 fall). Hör gärna av dig om du har tappat en S-drevspropeller. Hälsningar Stefan Kindeborg ordf. BTN
- Logga in för att skriva kommentarer
- 3548 visningar