Magnus:
Dags igen! SXK hade på sin hemsida under teknik en skrivelse om en Bavaria vars köl brustit och halva ramlat av. Nu har Bavaria eller deras reperesentant agerat på sedvanligt sätt, citat den nya skrivningen hos SXK: "Det pressmeddelande angående "tappad järnköl" på en ny segelbåt som vi haft på btf_sidan har upprört båtleverantören, som via sina jurister har uppmanat oss att omgående ta bort texten, vilket också är gjort." Lärdomen av detta är enligt min mening INTE hur Bavaria bemöter sådant här, det visste vi förut. Detta verkar vara en ren beteendereflex som vi sett i samband med tidningen "Yacht":s rapportering av Bavaria Match 42:ornas tappade köl härom året. Nej, det som framstår klarare än nånsin är behovet av att SXK rycker upp sig till att bli ett kraftfullt organ för båtägarnas intressen, och tillägnar sig tillräcklig teknisk/juridisk kompetens för att kunna stå fast vid de fakta de publicerar, och att verkligen publicera obehagliga sanningar på ett juridiskt hållbart sätt. Gör tankeexperimentet att tillverkare X hoppar på SXK med hot om jurister i en situation som ovan där skrivningen är juridiskt hållbar. Om de driver detta till rättegång kommer den negativa publiciteten de orsakar sig själva att bli förödande. Och de skulle troligen aldrig gå så långt.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 41 visningar