Tor Graver:
Vår Comfort 34 holdt på å synke i høst (i havn) som følge av lekkasje ved vanninntaket til motoren. Vannet ser ut til å ha kommet inn mellom skroggjennomføringen og skroget for deretter å strømme inn i båten fra en lten sprekk ca 5 cm fra skroggjennomføringen. Det er ingen tegn til delaminering verken på innsiden eller utsiden av skroget. Når man banker på skroget med en hammer er det ingen spesiell lyd. Båten er behandlet med flere lag med epoxy utvendig. Jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe med svar på følgende spørsmål: - Er det mulig å måle med noe instrument om det har skjedd en delaminering inne i skroget? - Skroggjennomføringen og kuleventil har vært av messing. Bør jeg vurdere å gå over til bronse? Vil det da kunne oppstå galavansik korrosjon mellom bronse og messing (de andre skroggjennomføringene i båten er i messing)? - Bør jeg forseile hullet gjennom skroget f.eks. med flytende epoxy eller vil dette gi dåeligere vedheft for tetningsmassen? - Bør det være en skive mellom innsiden av skroget og skiven på skroggjennomføringen for å unngå at messingskiven kommer direkte i kontakt med skroget og for å gjøre gjennomføringen mer stabil? Hvis det er nødvendig med en slik ekstra skive, hva slags materiale bør jeg da velge? Når det er vann i bunnen av båten vil skroggjennomføringen stå under vann - da er tre kanskje ikke det beste materialet). - Hva slags tetningsmasse bør jeg benytte ? Alle svar mottas med takk. hilsen "Sanna II"
- Logga in för att skriva kommentarer
- 108 visningar