Leif Persson:
I somras vid besök i en av våra mer välbesökta gästhamnar i Stockholms Skärgård fick vi en plats som vi tyckte var på gränsen till för trång men vi kom ända in utan någon skada på vår eller annan båt. Döm om min förvåning när hamnkaptenen/servicepersonalen visar in ytterligare en båt jämte vår. Av en ren slump kan jag se hur personalen springer runt på vår båt för att dra in en båt till mellan oss och vår tidigare granne och springer dit. Jag förklarar att jag inte tycker det här verkar vara någon bra ide och håller honom ansvarig för eventuella skador men samtidigt vill man ju inte ställa till någon stor scen utan försöker så gott det går hålla fendrarna på plats och vara behjälplig. Resultatet blir i vart fall en rejäl repa i vårt fribord. Vad gäller vår tidigare grannbåt så blir det tydliga skador på den också och som slutkläm tar den nyanlända båten ner mantågsstöttorna för att inte ytterligare repa vår tidigare grannbåts relingslist och fribord. Nu till frågan: Vem är egentligen ansvarig för vad i detta skeende? Om jag som nytilkommen följer hamnkaptenens rekommendationer kan jag då ställas till ansvar? Om jag som redan ligger på en plats förklarar att det här kommer inte att gå men får både den nytillkomna samt hamnkaptenen emot mig vad kan jag då göra? Min känsla är att i många hamnar har man väldigt serviceinriktad personal men att man kanske inte sätter båtar och material i prioritet över att få in ytterligare en besökare.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 36 visningar