Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Rep i propellern

Årets sista tur blev inte som jag tänkt... Halvvägs till min vinteruppläggningsplats fick jag ett rep runt propelleraxeln. Märkte inget först, men plötsligt tappade motorn liksom kraft, orkade inte hålla båten upp mot vinden. JAg vände, med vinden för att ta mig till närmaste brygga, men hann inte innan motorn stannade. Tur i oturen, jag hamnade mitt i en jolleregatta och en av deras följebåtar drog in mig.

En dykning senare konstaterade jag att jag inte får loss repet, som verkar ha pressats in i propelleraxelhylsan, så det får bli lyft på platsen. Min undran är om motor eller backslag kan ha tagit skada, och i så fall vilken skada, av att stoppas av att bromsas till stopp av ett rep runt axeln. Motorn är en VolvoPenta 2003 med rak axel, backslaget heter vl MS20, har jag för mig... Alla tips mottages förstås tacksamt!

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2019-11-19 - 11:08

Troligen har inte motor elle backslag skadats. Däremot finns det ett konstruktionsfel på den motorserien som gör att splinesen på ingående axel till backslaget och motsvarande splines i medbringaren som trycker fast svänghjulet, nöts ut förr eller senare med följd att man mister kraftöverföringen. 

Man kan rädda situationen med att dela motor och backslag och byta till en nyare variant av medbringare från Volvo som är dubbel och har gummimellanlägg som jämnar ut rörelserna. Detta byte måste göras innan splinesnötningen fortgått för länge. 
 

Passa alltså på att göra detta nu. Går nötningen för långt måste ingående axel till backslaget (elle s-drevet i förekommande fall) ochså bytas och det är DYRT!