Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Nytt svenskt navigationssystem

Bo Svensson:

Tridentnav Systems har i samarbete med SSRS Utvecklat ett nytt vektorbaserat navigationssystem i toppklass. Mer information om produkten samt en nerladdningsbar demo finns på http://www.tridentnav.se

Bifogade filer
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

Jens Andersson:

På den sidan står om verksamhet under åren 2004-2005. Vad hände sedan? Vad var resultatet av SSRS prov? /Jens
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:54

Per Leward:

Hej alla navigationsintresserade. Håller helt med! Vi har marknadsfört och testat Tridentnav i snart ett år nu och har bara positiva synpunkter från våra kunder. Det finns några stora fördelar med programmet: Menyspråk på både svenska och engelska, kunna skapa egna vyer för den information man vill ha synlig vid olika navigationstillfällen, programmets okänslighet för olika upplösningar på displayen, låga systemkrav, de nya S57-korten med möjlighet till uppdatering till 1/5 av nypriset via Internet, AIS ingår, inget hårdvarulås utan aktivering över Internet och till sist programmtillverkarnas intresse att utveckla programmet med de funktioner som önskas. Under sista halvåret har t ex funktioner som vind, log, loddata och "kurs upp" tillkommit på vår begäran! Med andra ord en mycket god support. Rekommenderas starkt! Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2024-11-03 - 10:54

Lasse L:

Många bra navprog. finns det. Men vad kostar det med sjökort? Mina favoriter är: 1. TIKI navigator http://www.tiki-navigator.com/ 2. Oziexplorer http://www.oziexplorer.com/ och 3. Seaclear http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD Samtliga kan köras med BSB korten som är en exakt kopia av våra "papperskort" så det är lätt att "kännaigensig". http://www.soltek.se/kartor/bsbkartor.htm Bild: TIKI och Seaclear med AIS körs parallellt.
Bifogade filer
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:54

Per Leward:

Hej Lasse Alla priser finns i webbutiken. Vitsen med de nya vektoriserade sjökorten är bla att de kan uppdateras som datafil/CD likt ett virusprogram, till en femtedel av nypriset. Man kan också göra personliga inställningar såsom varningslinjer vid olika djupnivåer, ta bort och lägga till information som inte är direkt för navigationens del. Du känner också säkert till skillnaden vid zoomning i vektoriserade kort, här blir det aldrig suddigt, alltid knivskarpa bilder. När du väl installerat programmet finns alla sjökorten på din hårddisk och du kan efterhand lösa licens för de områden du vill öppna. Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2024-11-03 - 10:54

Lasse L:

Prisex prog o kort västkusten: Trident nav 3500, kort 2500 TIKI 56 euro, kort 1700 Oziexplorer 95 $ kort 1700 Seaclear gratis kort 1700 Samtliga kan köra AIS. Kommentarer, varningsområden, foto, ankringslarm, loggning av spår, mm. har Ozie o TIKI Vid kraftig inzoomning i rasterkort blir det inte suddigt bara lite taggigt, upplever det inte som störande, det är sällan så kraftig zoomning användes. Vektorkorten blir fyrkantigare och kustlinjer rakare vid inzoomning, rasterkorten "behåller" kustens rundning. Bild kraftigaste inzoomning i TIKI
Bifogade filer
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:54

Per Leward:

Ja du ser din bild av ett inzoomat BSB-kort framstår mer som en schematisk bild av ett sjökort, inte så kul att navigera efter. Bifogar ett exempel hur de professionella S57/S63 tar sig ut vid kraftig zoomning. (Här syns även AIS-systemet i aktion vid assistans av supertanker i Brofjorden) Länke: www.navsystem.se/images/2006/trid_ex.jpg /Per
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2024-11-03 - 10:54

Lasse L:

Skall du jämföra bilder bör det vara samma skala för att de skall vara rättvisande. På GKSShamnens bilden är avståndet från fyren till närmaste bryggnock 0,054 Nm, det är kortare än längden på det fartyg som visas på din bild. Skulle vara intressan att se samma bild i vektorformat. Min bild från idag visar Älvsborgshamnen med inneliggande fartyg i ungefär samma skala som "Brofjorden". Den bilden är "kul" att navigera efter. Kortet är "professionellt" från Sjöfartsverket. Det här är ingen tävling i vilket sjökortsformat som är bäst. Ville bara belysa för och nackdelar.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:54

Hasse Svedberg:

Jag har varit ute och seglat och först nu sett det nya svenska nav-programmet. Jag har inte förstått varför det skulle vara bättre än de vi redan har. Jag har navigerat på BSB-kort i skala 1:1 på 15" LCD-skärm (TV som accepterar PC-signal). Ger en god överblick och större skala ger inte mer information bara lurar en att tro att noggrannheten blir större. Det är felen som blir större. Ett vektoriserat kort kan aldrig bli bättre än den databas det är hämtat från. Varför prata om att dölja viss information under vissa förhållanden t.ex. vid mörker. Det är ju vid svåra förhållanden man helst vill ha ännu mer info. Det är gott om plats för våra sjökort i dagens PC så av den anledningen behöver man inte ha vektoriserade kort för PC. Varför sitta och diskutera uppskalade skärmbilder. Ett navigeringsprogram är ju primärt gjorda för navigering. Hur bra är det ena eller andra programmet då (och jag menar inte hemma vid skrivbordet utan till sjöss under svåra förhållanden)? Hasse S (Fortfarande gäller väl att man inte bör gå närmare okänt land än 50 m?)
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:54

Per Leward:

Hej Hasse Det beror på vad du jämför med, program som Transas eller Nobeltec ligger väl i samma klass. Noggranheten beror ju dels på sjökortens uppbyggnad och på positionsgivarens kvalitét. Vid zoomning i BSB-format utgår man från ett fotograferat kort skala 1:1, det blir alltså i mer info vid inzomning till skillnad från de vektoriserade korten. Har man sedan en enkel GPS-mottagare så håller jag med om att felet blir oftast större. Förstår inte heller varför man skulle dölja information vid mörker. I vektoriserade kort kan man välja vilken information man vill ha, men att dölja det i mörker finns väl ingen anledning. Att det är gott om plats i datorn har ringa betydelse för vektoriserade kort då de tar betydligt mindre utrymme än BSB-kort. 50 meter från land är nog en bra regel, men med bra positionsgivare ligger noggrannheten på ca 1 meter. Detta skall man naturligtvis inte lita blint på (beror ju på sjökortens noggrannhet) men det ger en blixtsnabb info vid kurs- och fartändringar. Hoppas du har möjlighet att sätta dig in i programmets alla funktioner så kommer du nog att få en annan bild. Demoversion finns att ladda hem på: http://www.navsystem.se/navsystem_filarkiv.htm Hälsningar Per Leward www.navsystem.se
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2024-11-03 - 10:54

Lasse L:

Att diskutera "Uppskalade skärmbilder" var för att belysa kortens för och nackdelar. För några år sedan var BSB korten "fotade" och kvaliten var låg, numer är de kort som säljs över svenska kusten tillverkade direkt från Sjöfartsverkets databas, och (har inte varit på "bild") kvaliten och färgåtergivningen är mycket hög. Att vektorkorten tar "liten" plats i datorn beror b.l.a. på att kustlinjerna är "förenklade", syns tydligt vid inzoomning, kustlinjen blir rakare och kantigare, "rundheten" minskar.