Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Luft til motorrom

Tor Graver:

Vi har en Comfort 34 seilbåt hvor det er montert en Volvo 2040 (38 hk). Så vidt jeg vet satt det opprinnnelig en 23 HK motor i båten. Det virker som om det kan bli vel varmt i motorrommet en sommerdag. Jeg lurer derfor på om det finnes noen erfaringstall for hvor varmt det bør være i et motorrom? Motoren vår er nylig overhalt og i topp stand. Videre lurer jeg på om jeg bør tilføre motorrummet mer luft og hvodan jeg event bør gjøre dette? Det mest naturlige vil være å legge en slange eller to under dørken til akter i båten. Her kan jeg så sette på en lufteventil gjennom skroget. Hvis jeg bør gjøre dette, bør jeg da også sette inn en elektrisk vifte som blåser luft inn i motorrommet. Eller kanskje bør jeg koble slangen direkte til luftinntaket på motoren. Som dere skjønner så vet jeg ikke mye om dette og er glad for gode råd. Jeg har skrevet til dette forumet flere ganger før og jeg har fått gode svar som jeg er taknemmelig for. Hilsen "Sanna" i Oslo.

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:15

Lars-Göran Sandgren:

Om du går in på www.drevia.se, och ställer frågan på deras forum och ber att få en liten skrift om isolering och ventilation av motorrum så skickar de den på posten. I alla fall fick jag det. /L-G
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN.:

Detta problem har behandlats tidigare i detta Forum. Använd länken "Sök bland frågorna" som finns ovanför listan ovanför alla frågorna. Använd t ex sökordet motorrum.
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:15

Andreas:

Hej, För att motorn skall må så bra som möjligt så skall motorrums temperaturen ej överstiga mer än 20 grader högre än vad utomhus temp är. Är det 20 grader ute, så skall det ej vara varmare än 40 grader i motor rummet. För att få ner tempen så kan du antingen dra slang till ett ev luftintag (om det finns) kan även montera ventilations galler. Detta är ganska så lätt att mäta
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Verkar vara en lite knepig definition. Vad händer om det är -20 ute? Får motorrummet inte vara varmare än 0 då? Eller om du mot förmodan åker i Röda havet med en utetemp på +50. Då får motorrummet hålla 70 grader. Verkar inte vara mycket logik i det resonemanget.
andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:15

andreas:

Hej Jörgen, Så är det faktiskt tro det eller ej. Alla nyinstallationer som sker i båtar mäts på detta sätt. Jag vet detta pga att jag jobbar med det! Som du skriver om +50 grader, ja då får det vara +70grader men inte mer. Om det är -20 så skall det i TEORIN vara 0 grader, nu kan antagligen även du räkna ut att det är orimligt! Med tanke på att frågan behandlar fritidsbåtar så är detta inget större problem då vi oftast inte använder dom i -20 grader. Situationen med +50 grader är också relativt ovanlig! Inte ens i röda havet har du denna temp, +42 grader kan däremot förekommma. Detta är mätningar man gör för att få så god ventilation som möjligt i motorrummet. Om man inte sätter några gränser så mår dom flesta motorer ganska så dåligt då många inte tänker på en god ventilation. Sedan så finns det självklart extrem fall. När vi kommmer till dom större motorbåtarna så sitter det ALLTID 2 till 4 insugs fläktar kopplade till stora slangar för att kommma ner i temp. Hoppas att detta var lite klarare!
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:15

Andreas:

Såg att jag skrev insugs fläktar, i ovan inlägg. Det finns olika, både insug, utsug mm.