Hoppa till huvudinnehåll
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25
Livslängd för fasta förtöjningar

Lennart Lundin:

Nu debatteras livslängd för band, typ ankarolina, vars styrka minskar främst genom UV-strålning. Gäller inte detta i minst lika hög grad för fasta förtöjningar som exponeras år efter år. Byter man inte båt så kanske man bibehåller sina linor under mycket lång tid. Exempel: En fd förtöjningslina med brottgräns på angivit 3750 kg brast lätt vid ca 2000 kg när den användes för kranlyft!!!

Ove Karlström (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:01

Ove Karlström:

Är inte UV-beständigheten synnerligen beroende på materialval. Jag har fått den uppfattningen att: Nylon är relativt bveständigt. Polyester är inget vidare. Polykarbonat (färgade billiga rep) är uselt. Det vore intressant att få bättre information helst med tider och hållfasthet.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Givetvis handlar det om det absolut vanligaste materialet - 70% heldragen polyestersilke samt 30% polyesterull. 3-slagen 16 mm lina. Förtöjningarna har varit fast i bryggan under 5 år, 5 månader/år på västkusten. Inget mekaniskt slitage. Man blir förvånad över den nästan till hälften minskade hållfastheten.
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-12-17 - 11:40

Ove Thorin:

Tekniska kommittén Västkustkretsen hade för några år sedan en teknisk träff på provningsanstalten i Borås med dragprov på linor med olika knutar. Många hade sina specialknutar som skulle vara bäst för att inte minska linans hållfasthet, men alla knutar och splitsar försämrar hållfastheten med uppemot 50 %. Vi hade en lina med 3 000 kg som brottgräns och den gick av vid mellan ca 1600-1800 kg när vi satte fast den med en knut eller splits. När man tar fram brottgränsen som uppges för linor är dessa upprullade på två stora trummor och får då en helt annan hållfasthet. Hälsningar Ove
lars.moller
Senast inloggad: 2024-12-20 - 15:50

Lars Möller:

Både ankarband och vanliga förtöjningslinor görs ju av polyester, ett material som hittills har ansetts som beständigt mot UV-ljus. En av de större tillverkarna av tågvirke (Gleistein) uppger på sin hemsida att ”Polyester fibres combine best abrasion resistance with outstanding UV stability”. Eller är det skillnad på polyester och polyester? Detta är verkligen något för våra tekniska kommittéer att undersöka vidare. De permanenta förtöjningarna är ju maximalt exponerade för UV-ljus.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:01

Tomas:

Säkerhetslinor på däck, eller vad de nu kallas, såna löplinor eller band man kopplar sin säkerhetssele i -- de är väl ännu mer utsatta för UV-ljusets skadliga inverkan. Det säljs ju särskilda band avsedda för sånt med påstådd hög hållfasthet. Om Tekniska kommitten testar sånt här, ta gärna med de banden också. Likaså vore det intressant och jämföra draghållfastheten på band med knopar, sydda sömmar och de speciella metallbandbeslagen.