Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-11-21 - 10:08
Köpa båt i Holland av privat person

Pär Sköld:

Hej! Jag har hittat en intressant segelbåt i Holland som säljs av en privat person som ursprungligen köpt den av en båthandlare i Holland, men känner lite tveksamhet då det handlar om mycket pengar och risk. Det jag funderar över är: 1. Besiktning av båten finns det några väl renomerade besiktningsmän (engelskspråkiga) som någon har erfarenhet av och vad kostar en besiktning uppskattningsvis? 2. Vad kostar en lastbils transport Holland-Stockholm ca. och har någon bra referenser på transportörer? 3. Vad har man för skydd som konsument i Holland om man köper båt av en privat person? 4. Kan man kolla upp ägaren att han verkligen äger båten och är en seriös person 5. Kontraktet på engelska men vad skall man tänka på förutom besiktnings klausul, Skulder på båten, rätt ägare etc? Finns SXK kontraktet på engelska 6. Är det någon som har erfarenhet hur man på bästa sätt säkrar att betalningen och att övertagande av båten sker på korrekt sätt. I mina kontakter med tullsvar behöver fick jag till svar att inga dokument behöver presenteras för tullen när båten transporteras till Sverige. En hel del frågor och kanske något jag glömt.. Hoppas någon kan bena ut mina funderingar. Hälsningar Pär Sköld

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Det säkraste sättet är att betalning och leverans sker samtidigt. Var på plats och tillse att allt är med och fungerar. När du så har båten i besittning hyr du en egen plats/gästplats - ej tidigare ägarens - av marinan tills du kan segla hem båten. Båten ska alltså inte ligga kvar på tidigare ägarens plats. Tillse att båten försäkras samma dag med giltihet i Nederländerna och att registrera den i tex SXK.
Finn Olsen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-22 - 03:14

Finn Olsen:

Hej, Jag "nappade" på Lennarts idé om att segla hem från Holland! Hur "göra upp" affären om man är överens med säljaren om affär vid en tidpunkt och vill ta båten i besittning vid ett senare tillfälle? Mvh Finn Olsen
Johan Westman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-22 - 03:14

Johan Westman:

Hej Pär! Du har redan fått svar på vissa frågor och jag svara på några till. 3. Den svenska konsumentlagstiftnignen är unik men EUs konsumentdirektiv gäller även i Nederländerna så helt skyddslös borde du inte vara. 4. Liksom i Sverige finns inget 100 % skydd tyvärr. Men liksom här hemma är det bra att be att få se Din säljares köpekontrakt, dvs att han/hon är den riktigt ägaren. Sen kan Du altid kolla med klubben där båten finns, eller varför inte tala med något av SXKs lokalombud på plats. 5. Det kontrakt SXK har på engelska gäller engelsk rätt dvs den kan endast med viss reservation gälla för annat än anglosaxiska länderna. 6. Jag brukar föredra att du gör upp med din bank innan du åker så att du endast via ett samtal då du står på plats vid båten kan då kontraktet är undertecknat så släpper du summan till säljarens konto. Ett annat alternativ är att du deponerar pengarna i säljarens bank och på samma sätt släpper pengarna då båten är ok och i din hand. MVH! Johan Westman Jurist åt SXK
Lennart Lundin… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-22 - 03:14

Lennart Lundin 0709 640473:

Efter att ha varit inblandat i över ett 10-tal köp i Holland av beg segelbåtar kan jag ge följande korta svar: 1. Det holländska båtförbundet ANWB har registrerade besiktingsmän. Brukar kosta 450euro för en 10m båt.Dyrt, så varför inte ta med dig någon kunnig i samband med slutförhandling/prutning. 2. Dyrast är svenska åkare,sedan Jydsk Bådtransport +45 75360078, sedan kommer nordtyska t ex www.yacht-transporte.de, men bäst fn är Steinkamp Watersport i Lemmar, tel +31 514 569210. Alla talar bra engelska. Upptagning/hantering, spolning etc kostar extra, ca 350euro. Transportkostnad ca 2800euro vid kontant betalning...Annars 3500euro. Varför inte segla hem den till sommaren med slutbetalning då? 3-4.Egentligen ingen. Här gäller att på plats förvissa sig om att allt är korrekt. Studera alla papper, identifiering, tidigare ägare etc. 5.I kontrakt ska allt finnas med som i SXK-kontraktet. Säljaren vill säkerligen ha ett holländskt kontrakt med engelska språket. 6. Enklast och billigast är att vara på plats när båten levereras/lastas och betala kontant. Banköverföring tar normalt några dagar. Tala med din bank och ta reda på vilken bank säljaren har. Ska båten transporteras så var på plats för att förvissa dig om att allt är med. Försäkra båten. Om båten är begagnad o momsad uppkommer inga skatte/tullkostnader i Sverige. Generellt gäller att holländare är affärsmän. Muntligt gäller ej utan papper o korrekthet. Båtarna är oftast i sämre skick än motsvarande i Tyskland o Danmark. Hör gärna av dig om du vill veta mer.. Hälsningar Lennart Lundin 0709 640473 Kungsbacka
Pär Sköld (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-22 - 03:14

Pär Sköld:

Tack Lennart för ett snabbt svar, Tyvärr verkar inte mina semester möjligheter i sommar medge hemsegling vilket skulle vara ett roligt äventyr Hälsningar/Pär