Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-12-20 - 13:09
Intervall för oljebyte för VP MD17D som går många timmar per säsong?

Stefan:

En andelsbåt som används 20 veckor per år i Grekland har en gammal Volvo Penta MD 17D.
Manualen rekommenderar oljebyte efter 50 timmar och filterbyte efter 100 timmar.
Eftersom vindarna varierar så blir det mycket motorgång, under 2-3 veckor kan det bli 50 timmar.

En dieselmotor i en bil kör man onekligen betydligt fler timmar innan oljebyte sker.

Finns det några faror att dubbla antalet timmar?
(Skillnad på nyrenoverad motor kontra en som drar 1 dl olja per 20 timmars drift?)

/Stefan

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-12-17 - 11:40

Ove Thorin:

Hej Stefan
Vi har sedan rekommendationerna för oljebytesintervallet för MD 17 skrevs fått bättre motorolja och framför allt bättre bränsle. Nu känner jag i och för sig inte till kvalitén på bränslet i Grekland. Nya motorer har idag ofta en bytesintervall på 250 timmar eller mer.
Det kanske finns nya rekommendationer även för gamla motorer hos Volvo Penta.

Hälsningar Ove

Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-23 - 07:20

Johan:

Hej. Mina erfarenheter som marin servicetekniker säger att man skall byta olja och filter 1 gång om året. Vad gäller bränslefilter så är det den billigaste försäkringen du kan ha. 90% av alla haverier på sjön, beror på bränslet. Ett oljefilter till volvo penta md17 kostar 106:- Ett finfilter till bränslet kostar 116:- Ett förfilter till bränslet kostar 60:- Ställ de här kostnaderna mot vad båten är värd!!!