Kenneth:
Jag äger en utmärkt fungerande Johnson 4 hkr utombordare med lång rigg men önskar en motor med kort rigg. Nu råkar denna Johnson-motor ha en riggkonstruktion som innebär att om man plockar bort ett mellanstycke i riggen så får man en kortriggad motor istället -om det inte vore för själva drivaxeln som går ned till själva växelhuset. Man får visserligen också kapa avgasrör och växelförare men det är ett överkomligt problem. Men är det någon som har ett tips på hur man gör med drivaxeln som har splines i bägge ändar? Jag har tänkt att den kunde kapas på mitten, kortas 14 cm, för att sedan låtas svetsas ihop igen till rätt längd men hur får man den rak och fin? Eller finns det bättre idéer? En idé skulle vara att köpa en ny axel av rätt längd men motorn i sig är gammal och inte värd att kostas på alltför mycket (men den är som sagt driftsäker, stark och därför värd att satsa på)
- Logga in för att skriva kommentarer
- 241 visningar