Björn J.:
Hej! Jag lade ju ute en fråga då jag inte fick loss propellern... Varken avdragare, hydraulisk spridare eller värme hjälpte. Fick förslaget att lossa prop.axeln i klämkopplingen vid backslaget... Inte heller det funkade, insexbultarna sitter berghårt fast, samt är svåråtkomliga. Backslagets medbringares bultar sitter också jättehårt dragna samt är än mer svåråtkomliga... Såväl elektrisk som tryckluftsdriven muttermaskin skadade bara bulthuvuderna, svårt att komma åt, tre förlängare gjorde knappast saken bättre. En hel del rostlösningsvätska och flera svordomar har heller inte funkat. Vågar inte värma med gasolvärmaren nere i kölsvinet, funderade länge på att såga av klämkopplingens insexbultar med tryckluftsdriven sticksåg, alternativt med liten vinkelslip, men det är ju trångt för allehanda verktyg. Går det inte med våld, prova mer våld, sade någon... Då jag misstänkte att propellern lossat från axeln, skuvat kilen och roterat fritt och fastnat igen, så satte jag en träbock under propellern på sb.sidan. Startade motorn med trädgårdslangen i sjövattenintaget och lade i backen, och se, "kling-klang" sade det när propeller lossade och ramlade ned på marken. Som jag misstänkte var kilen ett minne blott, eller den var tvådelad, en del satt i axelns kilspår, en annan del satt i prop.navet. Jag trodde att sådana kilar var i något hårt och härdat material, men det förefaller som om den är i någon mjuk kopparlegering, kanske för att rädda propellern vid grundstötning?? De små skadorna på propellern tycker inte reparatören det var lönt att laga, då det också finns korrosionsskador... Suck, jag som har ordentliga offeranoder och bara sparsamt använder landström, och hade båten vid en brygga nästan utan elluttag. Kan man offra fler anoder? kan man skyddsmåla en bronspropeller? En tröst var iallafall att en ny propeller var billigare än vad jag trodde...
- Logga in för att skriva kommentarer
- 388 visningar