Hoppa till huvudinnehåll
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2024-11-03 - 10:54
Felhäng radarreflektor

Lasse L:

I senaste På X sid 32 visas en radarreflektor. Den skall hängas så att den kan "samla upp vatten". http://www.sxk.se/sites/default/files/old/tekniska/btf/navigation/reflektor.htm Dåligt att visa en inte optimal upphänging

Björn Green
Senast inloggad: 2024-12-02 - 13:53

Björn Green:

Hej Lasse! Jag har skickat ett påpekande till PX om detta. Sådana reflektorer som sätts ihop av 3 plåtbitar ger dåliga ekon, så det är extra viktigt att man hänger dem rätt. Annars ökar risken att de bara invaggar båtägarna i falsk säkerhet. Tyvärr så hänger ju 19 av 20 som på bilden. Kryssarhälsningar, Björn.
KJELLF
Senast inloggad: 2017-09-26 - 19:07

Kjell Fredgren:

Tyvärr är det också en mycket vanlig uppfattning att en radarreflektor är bra att hänga upp, oavsett hur den ser ut. Och man kan ibland läsa tips om "tillknycklade ölburkar i en nylonstrumpa". Glöm det. Det finns standarder för radarreflektorer som för allt annat och kraven blir allt strängare. I säljtexter anges "alltid" den maximala "ekvivalenta ytan" av en reflektor. Att detta värde bara gäller i ett emda läge anges inte och inte heller att värdet kan sjunka dramatiskt redan vid en krängning på 5-10 grader. Man talar heller inte om att det kan finnas stora döda vinklar mätt i ett plan horisonten runt. Tänk om du nu har köpt en "radarreflektor" med en "ekvivalent yta" på betryggnade 9,5 kvm och sedan får veta att vid 1 (en!) grads lutning har värdet halverats och beräknar man sedan ett slags allround-värde ("performance level") med hänsyn tagen till rörelser i sjön, krängning, bäring till radarsändaren mm, så är värdet nere i 0,03(!)kvm. Nog skulle du då vilja gå tillbaka med den. Detta kan tyckas vara ett extremfall men just denna typ av reflektor sitter idag på många båtar, inte minst för att den är lättplacerad och billig. Men det är ingen radarreflektor. Den klassiska reflektorn (tre plåtbitar) är ingen bra lösning (många döda vinklar) men en hygglig kompromiss med låg vikt och lågt pris. Dock skall den vara så stor som möjligt och hänga rätt, dvs "fånga regn-läget" när båten ligger i hamn. Tänk att en så "enkel" grej kan vara så komplicerad att använda.
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 06:20

Curt Norstedt:

Tack Kjell! Du har alldeles rätt. Den statliga engelska haverikommisionen konstaterade samma sak i våras efter det att färjan mellan England och Portugal av allt att döma seglat ned en segelbåt vars besättning omkom: De flesta vanliga reflektorer är dåliga, vissa välkända fabrikat är mycket dåliga. Ett liknande problem gäller lanternorna. Som jag förstår det är de nästan alltid försedda med Fresnel-lins som bryter samma ljuset i horisontalplanet. Ljusknippet blir därigenom koncentrerat och därmed starkare. Vid varje promenad längs en båtbrygga kan man vanligen finna ett antal båtar som har sin röd/gröna positionslanterna monterad på pulpiten och därmed lutande snett ned i vattnet. Syns ljuset från denna lanterna från bryggan på ett mötande skepp? Den här typen av viktig information tycks egendomligt nog Sxk:s ledning vara ointresserad av att sprida till sina medlemmar på annat sätt än att den får stå på detta Forum under någon eller några månader. CurtN