Stefan:
Hej! Jag gick lätt på grund i somras(25 juli). Vi gick för motor i vindögat för att sätta storseglet. Detta var på öppet vatten men intill en röd prick. Min fru frågade mig vilken sida om pricken hon skulle styra. Vad står det för djup frågade jag och hon svarade: 3 meter. Då spelar det ingen roll svarade jag (Båten går 1,9 m djupt). Vi föll sedan av och farten ökade. Då small det plötsligt till, vi fick aldrig stopp men det blev en ganska bra smäll i c:a 5 knop. Inga skador på båten vad jag kunde se då. När jag tittar på Sjöfartsverkets kort (utgåva 1995) så står det 1 meter på samma plats! Vid upptagning av båten i oktober så konstaeras att själva kölen är skadad och måste bytas. På själva båten syns inga tendenser till skador. Navship som säljer Navionics har nu konsaterat "tryckfelet" men påtar sig inget som helst ansvar, utan meddelar att deras plotter endast är ett hjälpmedel som man dessutom inte ska lita på?? Att man inte ska lita på djupsiffror Navionics sjökort framgår iallafall inte i marknadsföringen. En sjökortsplotter som inte bygger på kvalitetssäkrade uppgifter (SjöV:s) är med andra ord en helt onödig produkt ombord. I mitt fall så handlar det ju inte om några djupkurvor som ligger lite fel utan att en 1:a har skrivits in som en 3:a. Det är ju inget litet procentuellt fel! Helt oacceptabelt. Jag tänker gå vidare med detta jag vet bara inte riktigt hur? Rimligt är att Navship åtminstone ersätter mig för självrisken anser jag. Sverker i Plus? Tips eller egna erfarenheter emottages tacksamt Stefan
- Logga in för att skriva kommentarer
- 67 visningar