Hoppa till huvudinnehåll
Jan Frismark
Senast inloggad: 2024-08-26 - 07:37
Dimensionering av propeller

Jan Frismark:

Principals of Yacht Design Larsson & Eliasson, har ett bra kapitel som behandlar dimensionering av motor, reducering av varvtal och propeller. Sannolikt har många med mig för högt varvtal på axeln med problem att ta ut full effekt från motorn. Det finns då två vägar att gå - ny reduktion, dvs lägre varvtal eller annan typ av propeller. Byte av reduktion är inte så enkelt i efterhand då motor- och ev även axel-läge måste förändras. Återstår att optimera propellern. Var kan man få sakkuninnig hjälp med propellerteknik? Detta innebär för mig Bu diagram för olika propellertyper. Speciellt diagram/propellrar optimerade för högre Bu-värden, dvs varvtal 1500 r/m med max laster < 4 kN. Tacksam för referenser till litteratur/leverantör som kan ämnet.

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:33

Magnus:

Gå till http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls Mata in motorns hk, varvtal och reduktionens förhållande (Dra av från hk-antalet: 0% för tunnbladig fast propeller, upp till 20% för klumpig 2-bladig Folding) Gör en skaplig gissning på vilken maxfart din båt skall ha med så stark motor. Sen får du fram propellerns data. Formlerna kommer från SSPA (alltså f.d. gamla skeppsprovningsanstalten) på Chalmers. /Magnus
Jan Frismark
Senast inloggad: 2024-08-26 - 07:37

Jan Frismark:

Tack för ditt svar. Indata är bl.a. Båtfart Vs=....Vilken sort är korrekt knop alt m/s? Vänligen Jan Frismark
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-12-22 - 12:33

Magnus:

Båtfarten matas in i knop. Genom att variera båtfart, varvtal och effektreduktion för foldingpropeller lite kan man se om storleksvalet är känsligt. Vill man optimera maximal kraft mot storm och vågor på fullgas väljer man den dimension beräkningen ger. Vill man premiera aningen lägre varv vid marchfart i stället så gå ner lite med diametern och upp motsvarande med stigningen.