Ulf:
Hej alla !
Jag har följt lite trådar om 2-batteri system, skiljereläer, dioder, etc och har några frågor.
Har en 40hk utombordare med 9A generator, startbatteri och inget mer. Funderar på att installera ett förbrukningsbatteri men hålla det hela enkelt, snabbfästen och lätt att ta hem och ladda upp i garaget under natten.
det finns, så vitt jag ser, tre alternativ:
1. Skiljerelä
2. Ny huvudbrytare typ: 0, 1, 2, 1+2
3. Ytterligare en huvudbrytare 0, 1 (se bild)
Har någon av er gjort detta, vad rekommenderas ?
Jag har hört mig för lite och fått så olika svar;
Skiljerelä är jättebra, alternativt är kass för det håller inte och slutar fungera.
Brytare 0-2 är bäst, monteras i alla våra nya båtar (citat ett båtvarv), alternativt värdelöst, lätt att glömma ställa om från 1 till 2.
Osv, osv. Jag efterlyser lite praktiska erfarenheter av ovan lösningar. Mkt tacksam för feedback.
Om man väljer en 0,1,2,1+2 "ratt" eller 2 separata brytare, spelar det någon roll hur man bryter när man ska växla? Alltså; ska man stänga det ena batteriet innan man "öppnar" nästa, eller ska man öppna batteri 2 och sedan stänga 1:an ?
Under gång/laddning.....med motorn stoppad....skäl ?
Någon som vet ? Och varför ?
En annan sak: Jag har brytare på plus-kabeln mellan startbatteriet och tändning/brytarpanel, men det går även en grov kabel direkt från plus (såväl som minus) till motorn. Alltså bryter inte huvudbrytaren grova kabeln till motorn (annat än via tändningen?). Inte som på bifogad bild. Bra eller dåligt ? Som ni förstår är jag ingen elektriker....
Klicka för bild eller dokument
- Logga in för att skriva kommentarer
- 402 visningar