Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:28
Havstulpaner

Kent:

Jag var ute en sväng med båten i helgen. Den har tyvärr legat stilla de senaste 2 veckorna och döm om min förvåning. Båten gick knappast att köra. Det är en segelbåt med en 8 hk diesel. Normal marchfart för maskin är ca 4-5 knop. Nu lyckades jag få upp den i 2,7 knop. Efter lite funderande och undersökning konstaterades att båtbotten är full av havstulpaner. Jag har tidigare haft båten 3 år på västkusten i Lerkil utan problem, men nu i sommar har den legat i Hinsholmskilen. Jag har bottenmålat med samma typ av färg alla åren och tidigare bara haft ett fåtal havstulpaner vid upptagningen. Kan det vara så att det är andra förutsättningar för beväxtning i Hinsholmen gämfört med Lerkil? Eller är det ett gynnsamt år för havstulpaner i år? Färgen i fråga är VC17 Ny teknologi, som jag köpte i våras. Då var det extrapris på den. Kan det vara gammal färg, så den tappat effekt? Lite långsökt kanske men man börjar ju undra.... Eller är det så att Ny teknologi, som ska vara mer miljövänlig, är så mycket sämre än den gamla VC17m? Är det någon som har någon idé om vad det beror på?

Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Hans Helgesson:

VC17 NT lär nog inte ha tillräckligt med gift (koppar) för att fungera tillfredställande på västkusten. Tror tom att tillverkaren inte rekommenderar den för användning här (åtminstone inte utan en mekanisk rengöring med jämna mellanrum). Havstulpaner trivs ju bäst i salt vatten. Jag vet inte skillnaderna i salthalt mellan Lerkil respektive Hinsholmskilen. Men jag låg tidigare i Björlanda Kile där ju Nordre Älv kommer ut med följd att vattnet är tämligen bräckt = nästan ingen påväxt av tulpaner. Bytte dock båtplats i år till Torslanda/Hjuvik där salthalten är märkbart högre. Tulpanerna var där direkt o försökte sätta sig. Upptäckte det dock ganska tidigt så de satt bara i "slemmet" och hade inte hunnit limma sig fast. Bara att torka av med en trasa. Fram tills att våra kemister fått fram en miljövänlig färg som funkar fullt ut, lär vi nog få hoppa i o skrapa bort dem...
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag har båtplats i en hamn på västra Tjörn. Många mindre yrkesbåtar ligger det också där, och jag vet att dessa är bottenmålade med en giftigare typ av bottenfärg som inte är tillgänglig för "vanligt folk". Men jag ser att de fritidsbåtar som ligger alldeles intill en båt med denna giftigare färg har mindre påväxt än andra båtar, ja det är till och med så att det skiljer mellan båten sidor om man har en yrkesbåt på ena sidan och en enligt föreskrifterna målad fritidsbåt på den andra sidan. Ur miljösynpunkt är det ju inte bra, men det "läcker" väl då ut en del gifter i vattnet av denna färg. När det gäller annan sorts påväxt kan man se att solljuset påverkar, inte så konstigt egentligen. Men havstulpaner tycks finnas överallt, men främst i små skrymslen och vrår, exempelvis runt propelleraxelhylsan, bordsgenomföringar, hjärtstocksgenomföringen och i veck och slag på botten, mer sällan på helt släta ytor... jo runt loggens givare tycks de trivas förträffligt. Så tinga en båtplats intill ett yrkesfartyg, det kan ju också innebära en och annan fördel om du blir bekant med skepparen... Bj.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Tomas:

Min båt har legat i samma hamn, Långedrag, med samma bottenfärg i flera år, men beväxningen brukar variera ändå. De små söta djuren har kanske lite olika önskemål olika år, vattnets salthalt och renhet varierar kanske och jag använder båten olika mycket. Det gällde både den gamla VC17 och senare Micron. Den nyare VCn har däremot inte funkat alls, på den växte allt. Att det växer på skrovet brukar märkas lite grand på farten, men det som är riktigt katastrofalt är att det växer på propellern. Den slutar nästan helt att fungera om den är täckt med snäckor -- och det är den en bit in i juli. Dyka och skrapa. Men varför växer det på en bronspropeller ? Bronset borde vara ungefär lika ogästvänligt som en ren kopparyta, men så är det uppenbarligen inte. När propellern var ny växte det sällan något på den. Någon hade en teori att offerranoden som sitter intill propellern skulle minska bronsets giftighet -- tar man bort offeranoden skulle det växa mindre snäckor. Kan zinken på nåt sätt neutralisera eller urlaka kopparn ur bronset ? Är det nån som vet nåt om detta ?
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Kent:

Nu har jag tagit upp båten. Det var som jag befarade, hela båten täckt med i huvudsak havstulpaner men även en å annan liten mussla. I hamnen där jag tog upp hade de inte sett något liknande. En del trodde t.o.m. att jag inte hade målat med bottenfärg. Jag har tagit upp fallet med International färg och bett dem att komma med ett svar om varför det blivit så. Tyvärr är mina bilder på botten för stora för att visa här. (över 500KB). Att skrapa bort själva tulpanen var inte något problem, men den lilla vita fläcken "limmet" som blir kvar är värre. Finns det någon som har någon bra metod att få bort den? Lösningsmedel? Slipning? Eller är det den mödosamma skrapningen som gäller? Tacksam för tips och råd. Om någon är intresserad av att se hur det såg ut så hör av er på mail. Då kan jag maila över bilder. Kanske tekniska nämnden har bra lösning på detta? Med vänlig hälsning
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Till Kent i rutan ovanför. Att förminska bilder så de ryms beskrivs långt ner på Forums startsida under frågorna.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Kent:

Tack Ernst för tipset om bildförminskningen. Jag bifogar en bild som visar en del av båten. Mvh Kent
Bifogade filer
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Seawolf:

Detta har provats med gott resultat av en mycket tekniskt kunnig vän: "Lyckades därimot riktigt bra med att få bort havstulpanernas 'rötter' som satt i gelkoten ovanför bottenfärgen... Lika delat ättika 25% och citronsyra (pulver) spetsat med några gelantinblad....verka i två timmar...högtryck = borta!!" Antagligen kan man använda lagom mycket tapetklister som alternativ till gelantinet. Man kan kanske nå samma eller bättre resultat om man ersätter citronsyran med oxalsyra, som är en något starkare syra än citronsyran. Det handlar om att lösa upp den kalk som havstulpanroten består av. Vad gäller beväxningsintensitet på bronsdetaljer med eller utan offeranod av zink närvararande, så kan det nog förklaras så här: Det är avgående kopparjoner (via mycket svag korrosion) som ger bronset dess (lilla) beväxningsskydd. Om man har en zinkanod som offrar sig, så gör den att det inte går ut kopparjoner från propellern, utan det kommer i stället zinkjoner i omlopp, fast inte så koncentrerat vid propellerytan.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Kent:

Seawolf, vill du förtydliga blandningen något. Om jag tar 1 dl ättika ska jag då ha 1 dl citronsyra-pulver? Eller ska citronsyran lösas upp i något först? Hur appliceras blandningen? Med pensel? Ska det vara rikligt?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Seawolf:

Har inte gjort detta själv, men jag tror kompisen tog lika volymsdelar. Förhållandet är nog inte kritiskt, Se bara till att det blir lagom smetigt så det inte rinner (gelantinet eller tapetklistret) I och med att det skall bli en smet gör det ju inget om inte all citronsyra löser sig i ättiksyran (som ju till 75% eller så är vatten) Späd inte med vatten, det gäller att hålla det maximalt surt det är då kalken blir mjuk... Skulle föreslå att du provblandar någon deciliter först för att se hur det går... Enligt kompisen så kan han inte se någon påverkan alls på den blanka gelcoaten (han fick havstulpaner på en djupt lastad båt där det inte var bottenmålat.
Olle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Olle:

Tjaba, Jag råkade ut för samma problem förra sommaren. Jag åkte helt enkelt till Bauhaus och köpte en liter 30% saltsyra. provade mig fram till rätt blandning som om jag kommer ihåg var 1 dl och 5-6 liter vatten och tapetklister: OBS att Saltsyra är FARLIGT, använd skyddsglasögon och handskar. Kanske tom ansiktsmask. I alla fall det blev rent och fint och jag kommer aldrig mera att köpa "miljövänlig" bottenfärg. /olle
vatsels
Senast inloggad: 2024-04-22 - 20:12

S Vatsel:

Har haft en hel del snäckor. Ett ur min synvinkel billigt och enkelt sätt är att nyttja en ca 15 - 20 cm bred spackelspade. Med den och lite vatten får man bort både snäckan och "infästningen". Kanske fungerar metoden bara på hårda båttenfärger och på ostkustsnäckor.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Tomas:

Tack för mindre-giftigt-brons-med-zinkanod-förklaringen. Det låter troligt.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Lars-Göran Sandgren:

År 2002 använde jag, efter rekommendation från International, för första gången VC17NT efter c:a 20 år med VC17Västkust. Den första säsongen funkade bra. Andra året, 2003, med VC17NT var katastrof. Jag hade ändå använt väl så mycket färg som International rekommenderat. Jag fick ta upp båten i augusti 2003 och skrapa, skrapa, spola och måla. Efter längre mailkorrespondens med International (och SXK) vidhöll International att det inte var något fel på färgen (!!) men av "goodwillskäl" erbjöds jag en omgång Micron för efterföljande säsong (2004). Förra hösten var beväxningen av havstulpaner minimal. Jag ligger i Björlanda Kile och båten seglas mest vår och höst, ligger stilla under högsäsong. Så vitt jag kan se i år (har ännu inte seglat färdigt för säsongen) så ser det bra ut. Alltså bör man nog undvika VC17NT i alla fall på västkusten.
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 13:37

Kent: jag har precis hittat din bild på din båt full med havstulpaner. Jag är projektledare för projektet Ren båtbotten utan gift, som drivs av Svenska Båtunionen, Skärgårdsstiftelsen, Sportfiskarna och Naturskyddsföreningen. Jag vill gärna använda din bild i min presentation som jag håller på ett antal träffar i båtklubbar runt om i landet och undrar därför om det är okej för dig?

Gå gärna in på Båtmiljö.se så hittar du en info-adress hos Båtunionen som du gärna får svara till. Kopiera gärna in min fråga i mejlet. Varmt tack!

 

Vänliga hälsningar

Helena Nilsson