Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Volt/ampèremätare för solpanel

Sambal:

Björn Johansson tipsade i detta möte den 22 december 2005 om hur han byggt en liten volt- och ampèremätare för att ha full koll på laddningen från solpanelen. Jag följde hans anvisningar och har nu färdigställt en liten låda, enligt foto här nedan och i nästa kommentar. Min tanke är att koppla voltmätaren före regulatorn och ampèrmätaren efter. Jag ska också göra ett prov och byta ut min enkla spänningsregulator mot Naps MaxPower för att se vad skillnaden kan bli. Jag har en 30W-panel på rufftaket och 3 st parallellkopplade 75Ah-batterier.

Bifogade filer
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:28

Sambal:

Här är den andra sidan av instrumentet. Jag har använt kardborrband för att fästa mätarna mot lådan, vilket gör att jag enkelt kan byta plats på dem. Jag räknar med att använda kardborrband också för att fästa lådan mot ett skott.
Bifogade filer
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Hej! Det ser ju trevligt ut. Du kan lika gärna koppla såväl V- som A-meter mellan solcellspanelen och regulatorn. När regulatorn tycker att det är fulladdat så stänger ju den av, och då spelar det ingen roll var mellan panelen och batterierna A-metern sitter, det passerar ju ingen ström i den kretsen iallafall. Dessutom sparar du en hel del kabeldragning på det. Jag skrev ju en annan gång att jag numera har en digital kombinerad A-och V-meter, denna tycks ha fått spader i vinter och kanske byter jag ut den mot en ny hemmagjord. Jag vet inte riktigt vad jag skrev den 22:dre dec, men jag använder mest mitt intrument till att titta på då jag riktar in min panel. Jag slängde snabbt ihop en enkel skiss, kopplingsschema, i Paint. "Älskling, vakna nu, vi har en strålande sol från klar himmel, ett solsken på nästan fem amperé."
Bifogade filer
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:28

Sambal:

Tack för ritning. Men avsikten med att placera A-metern efter regulatorn är att testa om Naps MaxPower håller vad den lovar. Nämligen att omvandla onödigt hög laddningsspänning till effekt. Visserligen uppstår denna situation i huvudsak när hela panelen är väl solbelyst och batterierna samtidigt har låg spänning. Men jag har också för avsikt att mäta motsvarande värden utan regulator. För att få svar på frågan: Kan det verkligen vara så att MaxPower ger batterierna mer effekt än "raka rör" vi i övrigt samma villkor?
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 12:28

Kjell:

Sambal, jag hoppas att du delger oss andra resultatet av dina mätningar. För några år sedan mätte jag lite på MP och man ser tydligt hur den arbetar och söker ett max-läge för att ta ut max effekt ur solcellen. Jag har dock inte kartlagt egenskaperna närmare. MP är tänkt att göra ett dubbelt arbete genom att i) ta ut så mycket effekt som möjligt ur solcellen och ii) optimera laddningen. Det första fungera endast fullt ut om det finns avsättning för effekten, dvs batteriet behöver laddas. En sak jag skulle vilja veta är om MP ger laddning när solcellens spänning är lägre än batterispänningen. Har någon undersökt detta? En annan detalj - jag har haft min MP monterad intill en radio och jag fann att den störde radion. Vilken väg störningen gick har jag inte undersökt (12 V-systemet, antennen).