Ariane:
Hej! I samband med en total ombyggnad av båtens elsystem, framstår olämpligheten att hänga samtliga tillslagsfunktioner för start av motor över startnyckel. Jag tänker på motorns glödstift, startrelä (solenoiden), bränslepump, diverse övervakningsinstrument för motordrift, vilka inte sitter i sittbrunnen samt extern laddningsregulator. Tanken är att montera reläer nära brukarna, vilket gör att jag slipper grövre strömförande ledningar mellan startlåset och respektive brukare, endast klenare styrledningar blir aktuella. Men, vid till och frånslag av en reläspole bildas transienter "strömspikar", vilka skadligt kan påverka mer intelligent instrumentering. Det finns olika medel att reducera eller likrikta dessa. Min fråga är: 1. När bör transientskydd tillgripas? 2. Styrs transientskyddet av efterföljande utrustningens känslighet eller av dess belastning /effekt/ över relätungan i till- /frånslagsögonblicket? 3. Tacksam för lämpligt förslag av transientskydd i detta sammanhang önskas! Parallellmotstånd, kondensatorer dioder mm? Trångt blir det ändå! OBS. Generatorn är 2-polig, motorblocket är B- endast i startögonblicket, i övrigt noll. Tacksam för styrhjälp. Carlmagnus.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 111 visningar