Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Transientskydd

Ariane:

Hej! I samband med en total ombyggnad av båtens elsystem, framstår olämpligheten att hänga samtliga tillslagsfunktioner för start av motor över startnyckel. Jag tänker på motorns glödstift, startrelä (solenoiden), bränslepump, diverse övervakningsinstrument för motordrift, vilka inte sitter i sittbrunnen samt extern laddningsregulator. Tanken är att montera reläer nära brukarna, vilket gör att jag slipper grövre strömförande ledningar mellan startlåset och respektive brukare, endast klenare styrledningar blir aktuella. Men, vid till och frånslag av en reläspole bildas transienter "strömspikar", vilka skadligt kan påverka mer intelligent instrumentering. Det finns olika medel att reducera eller likrikta dessa. Min fråga är: 1. När bör transientskydd tillgripas? 2. Styrs transientskyddet av efterföljande utrustningens känslighet eller av dess belastning /effekt/ över relätungan i till- /frånslagsögonblicket? 3. Tacksam för lämpligt förslag av transientskydd i detta sammanhang önskas! Parallellmotstånd, kondensatorer dioder mm? Trångt blir det ändå! OBS. Generatorn är 2-polig, motorblocket är B- endast i startögonblicket, i övrigt noll. Tacksam för styrhjälp. Carlmagnus.

Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 06:34

Roger Ryberg:

Det du talar om är den motemk som vi i skolan lärde oss vara -L*di/dt, dvs spolens induktans L gånger strömförändringen. Strömspiken smetas sedan ut av spolens resistans. Effekten är normalt störst vid frånslag. Jag har själv 4 billiga Biltema bilreläer och ett bättre Elfarelä, som alla drar då generatorn laddar och som ramlar ner när laddningen upphör, men har aldrig sett någon effekt av detta. På din fråga verkar detta vara ett känt problem, hur yttrar det sig? Effekten borde vara större från solenoiden, där går ju mycket större strömmar.
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 06:34

Ariane:

Nix, Roger. Det finns inget problem ännu, eftersom systemet ännu inte är helt färdigkopplat. Men när man sitter där med diverse schemor, egna och andras, samtidigt som man i bakhuvudet känner en viss osäkerhet, just för denna problemställning, är det skönt att få en bekräftelse på att de egna idéerna håller. Jag har nu fått det på annat håll. Som kuriosa; För många år sedan hade jag att göra med ett dieselelverk, som var väldigt svårstartat. Efter ett antal startförsök, startade maskinen ändå men startkontaktorn släppte aldrig pga att tungorna i ett mindre styrrelä hade havererat. Resultatet blev kostsamt för ägaren. Bland annat detta ligger som grund för mina frågor. Carlmagnus.
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i BTN. :

Spolar som är matade med elström omvandlar en del av den elektriska energin till magnetisk energi. Eftersom energi varken kan alstras eller förstöras, den kan endast omvandlas, så får man ett problem då strömmen till spolen bryts plötsligt. Man kan välja på att göra ingenting då övergår en del av den magnetriska energin till värmeenergi i den brytande kontakten i form av en gnista som bränner bort kontaktmaterial. En annan del omvandlas till värme i ledningar och spole. En tredje del går ut som ledningsbunden elenergi och radiovågsenergi vilka båda kan störa instrument, datorer, radiomottagare inkluderande navigatorer... Man kan välja att montera en störskyddande komponent. Då omvandlas den magnetiska energin till oskadlig värmeenergi i störskyddskomponenten, spolen och ledningarna. Detta behandlas i rapporten "Varm och skön båt" på adress www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + Övrigt. I rapporten nämnd störskyddande diod till en bränslepump passar också reläer för olika båtändamål. Den dioden tål en stötström om 30 ampere. För startreläet, solenoiden, som nämns i frågan kan det vara idé att välja den större dioden i Clas Ohlsons katalog nr 36-1219 = 1N5406. Den tål en stötström på 200 ampere.
Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 06:34

Kjell:

Transienter uppstår främst när man bryter strömtillförseln till en spole. Den upplagrade magnetiska energin vill då driva ström i kretsen men eftersom den är bruten så stiger spänningen och en gnista kan uppstå över över den kontakt som bryter. Resistansen i främst gnistan (momentant) men även i spolen gör att energin snabbt omvandlas till värme. Den strömtransient som passerar via gnistan ut i det övriga elsystemet möter främst batteriet låga impednas och dämpas via detta. Om man däremot använder en gemensam ledare till flera anslutna användare från elcentralen kan dessa känna av transienten när den passerar på vägen så att säga men inverkan är försumbar. Lampor, motorer etc är vanligtvis helt okänsliga för denna typ av transienter. Mobil elektronik (radio etc) är normalt försedda med störningskydd på spänningsmatningen för att undertrycka störningar t ex från motorns tändsystem (som är gjort för att skapa gnistor!), elmotorer etc. Det problem du relaterar till med dieselelverket berodde snarare på att reläet "klibbade" och att kontakten smälte ihop varför kretsen till solenoiden inte bröts. Det är slltså den brytande kontakten som bör skyddas! Detta kan man göra för små reläer genom att löda in en diod över spolen (detta gör att reläet inte släpper så snabbt men förhindrar spänninguppbyggnaden i den brutna kretsen) 2) löda in ett transient(gnist-)skydd över kontakten. Det finns särskilda sådana att köpa. /Kjell
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 06:34

Ariane:

Jag har nu försett mig med nytt relä, andra komponenter och fått lite mer kunskap. Tack för hjälpen, informationen och vägledningen. Nedan tips om firma som säljer bra reläer: http://www.startmotor.se/ . Tack/Carlmagnus.