Hej!
Jag har fått bra hjälp i veckan hos reservdelskillarna på Strömstad marina med att skaffa en ny stoppmagnet till min Najad 360 med en MD22L från 1994 då motorn slutade stanna när nyckel ställdes i läge S. Eftersom jag mätt ström (12 V) fram till stoppmagneten med nyckel i läge S, men i alla andra lägen 0 V, var slutsatsen att det borde vara fel på stoppmagneten. Ny skickades med express till marinan och efter flera vedermödor har jag lyckats byta stoppmagnet – men motorn stannar likväl inte!
Har nu mätt och kollat och båda stoppmagneterna fungerar (både gammal och ny)!
- Fungerar när man kopplar in 12 V från extern källa (ploppen i botten hoppar ut vid ström på)
- Fungerar när man kopplar in 12 V via kabel från tändningen och jordar mot batteriet – ploppen hoppar ut när man vrider på nyckeln till läge S
- När stoppmagneten är återmonterad på plats hörs ett klick när man släpper nyckel från läge S när motorn är stilla
- När motorn går kan man givetvis inte höra om det klickar – MEN motorn stannar INTE när man sätter nyckel i läge S
Så nu är frågan vad det kan vara för fel?!
Lite jobbigt att öppna motorrummet för att stänga motorn med nödstopp när man vill segla – i hamn är det ok att stänga med nödstopp, men inte kul i en varm motor som rör sig ute på havet!
Har någon något tips på vad som kan vara fel?
Kan någon av de två dioderna som sitter på kablarna bakom tändningslåset ha havererat så att ström inte kommer fram när motorn är i gång, se bifogat elschema för instrumentpanelen? Eller är det något fel i bränsleröret som gör att stoppmagneten inte hindrar bränslet? Jo - fjädern är på plats!
Vore kul att begripa vad som är fel innan båten tas upp för vintern :-)
PG Andersson, Skåne/Bohuslän
- Logga in för att skriva kommentarer
- 497 visningar