Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Omformare 12 V - 220 V

Hans:

Hej! Med all handburen elektonik man numera har med sig på semestern(telefoner, kameror, mp3-spelare m.m.) behöver man ju en hel rad med adapters för laddning från 12 V. Dessa adapters brukar ju vara hutlöst dyra tillbehör. Biltema har en växelriktare (produktnummer 31-620) som omvandra 12 V till 220 V till det facila priset av 298:-. Med en sådan skulle man slippa dessa dyrbara extratillbehör och "bara" behöva ta med sina "ordinarie" laddare. Har någon provat? Erfarenheter? Hälsningar Hans

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

"Billiga" invertrar har inte ren sinus spänning ut. Alla apparater går inte bra på dessa. Min Mobitronic går bara till en del datorer.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 03:44

Seawolf:

Det är svårt att veta exakt vad som fungerar och inte med en omvandlare som inte lämnar utspänning som liknar sinusvåg. Åtskilliga av de små, lätta 220-voltmatade klumpar som de flesta apparater matas av numera, är av så kallad primärswitchad typ. De kännetecknas ibland av att de klarar allt från 110 V 60 Hz till 230 V 50 Hz. Men det finns även sådana som bara är för 230 V matning. De är i varja fall alltid små och lätta i förhållande till den effekt de lämnar till sin apparat. De funkar så att de först likriktar inkommande växelspänning, sedan hackar den upp denna likspänning till växelspänning av hög frekvens, skickar den till en transformator (som då kan göras liten och lätt) och sen likriktas detta till den spänning som själva apparaten gillar. Denna typ av spänningsmatningsaggregat verkar vara toleranta mot att det kommer nästan fyrkantig växelspänning i stället för sinus, för de skall ju bara likrikta den i alla fall. Värre kan det vara med sådana spänningsaggregat för 230 Volt, där inspänningen först går till en transformator. Den gillar inte alls alltför fyrkantig växelspänning. Dessa brukar väga en del, och måste ha en yttre omkopplare för att klara 230V eller 110 V. Det kan därför vara klokt att åtminstone se till att man får tag i något som ibland kallas 'modifierad sinus' och som jag tror är anbpassad för att en transformator inte skall bli förstörd i alla fall. Omvandlare med någorlunda sinusformig utspänning fungerar garanterat, men de kostar betydligt mera. Jag har använt några olika sådana 12V till 230 VAC - omvandlare, ingen av dem av sinustyp, och det enda som inte fungerat utan gått sönder kan ha varit laddarfoten till en eltandborste, där ju laddningseffekten överförs via en slags transformering. Men jag är inte säker på att detta fel verkligen berodde på 12V-230V-omvandlaren...
Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 03:44

Pelle:

Det låter ganska elakt i tex. nätdelen till min bärbara dator när jag kör på en inverter med "kantig sinus", alltså inte en sådan dyrare med ren sinus. Minns inte vilket fabrikat det är på den iofs - genius har jag för mig.. Köpte den på Clas Ohlson tror jag för typ 4-5 år sedan. Har kört båda mina bärbara datorer på den under sommaren utan problem. I Vintras när vi hade 2 dygn utan el hemma körde jag bärbar dator, ADSL modem och router på den via ett Optima Gul som jag "snabbladdade" i bilen några gånger. Fungerade utan problem, men det surrar väldigt friskt i nätdelarna till tillkopplade saker. Är osäker på huruvida detta skadar utrustningen eller ej, men som sagt, inget har gått sönder ännu. Vore ju intressant om någon har någon "dokumenterad" erfarenhet på detta område. Nätdelar till laptops är inte direkt billiga.. Påstår Pelle http://www.pmi.nu
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Kanske en lösning! Targus skall ha en DC/DC-omvandlare som anpassar sin utspänning. Gå in på: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010059060 MVH Dick
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 03:44

Ganska säker på att omvandlaren förstör eltandborstar. Har lyckats få två stycken som förstörts när de kopplats in på omvandlare av olika fabrikat.

 

Stefan