Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-09 - 19:47
Nära brand i batteri?

M Bohman:

Hej! Har ett sk Matervoltsystem (24V) i min båt med konverter, och sk underhållsfria batterier (Mastervolt)samt 2 st icke underhållsfria 12V-batterier. Kollade syranivån förra veckan på dessa 2 icke underhållsfria batterier som tyvärr var ganska torra. Jaja tänkte jag, fyller på vatten och hoppas att dom klarar sig ett tag till. 1 vecka senare (idag) upptäckte jag att displayen visade en förbrukning på 18 A, fastän jag bara hade kylskåpet på. Slog av allting men displayen visade ändå 18 A. Öppnade luckan till batterierna och möttes av en våg av frän rök och värme!! Skruvade av batterikablarna från dessa 2 batterier och vädrade. Fortvarande efter 2 timmars urkoppling ryker det från batterierna och man ser att ovansidan på battrierna är deformerade av värmen. Hur nära från en hemsk brand var detta undrar jag. Kan det börja brinna från ett batteri pga värmen? Efter det jag tagit bort strömkablarna mätte jag 26 V på dessa kablar. Undrar hur det kan vara spänning på kablarna när jag lossat dessa? Måste alltså komma spänning från de andra batterierna, ska det var så undrar jag som är novis.

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Du bör anlita en KUNNIG båtelektriker.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-10 - 10:09

Seawolf:

Det är vanskligt att blanda batterier med olika karaktäristik. Dina Mastervolt-batterier var väl av GEL- eller AGM-typ kan jag tro. Man skall i princip inte parallellkoppla sådana mot andra typer av batterier. Även laddare skall vara avsedda för dem. (Din Mastervolt-laddare är nog det, men har du en anpassad spänningsregulator för morotns generator?) Förra gången jag erfor något liknande såg det drabbade fritidbatteriet ut så här efteråt - efter att ha varit sambo med ett AGM-batteri.... Håller med Dicks kommentar ovan. Speciellt för val av batterikombinationer med tillhörande laddsytem. Det finns en del som talar för att slutna, underhållsfria batterityper visserligan har sina fördelar, men att de vållar nya problem också, och av en riktigt otäck typ...
Bifogade filer