M Bohman:
Hej! Har ett sk Matervoltsystem (24V) i min båt med konverter, och sk underhållsfria batterier (Mastervolt)samt 2 st icke underhållsfria 12V-batterier. Kollade syranivån förra veckan på dessa 2 icke underhållsfria batterier som tyvärr var ganska torra. Jaja tänkte jag, fyller på vatten och hoppas att dom klarar sig ett tag till. 1 vecka senare (idag) upptäckte jag att displayen visade en förbrukning på 18 A, fastän jag bara hade kylskåpet på. Slog av allting men displayen visade ändå 18 A. Öppnade luckan till batterierna och möttes av en våg av frän rök och värme!! Skruvade av batterikablarna från dessa 2 batterier och vädrade. Fortvarande efter 2 timmars urkoppling ryker det från batterierna och man ser att ovansidan på battrierna är deformerade av värmen. Hur nära från en hemsk brand var detta undrar jag. Kan det börja brinna från ett batteri pga värmen? Efter det jag tagit bort strömkablarna mätte jag 26 V på dessa kablar. Undrar hur det kan vara spänning på kablarna när jag lossat dessa? Måste alltså komma spänning från de andra batterierna, ska det var så undrar jag som är novis.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 244 visningar