Sambal:
Är Napsregulatorn värd sitt pris? Visserligen kostar den numera bara 7-800 mot 12-1300 tidigare. Men det finns billigare regulatorer. Jag har tyvärr inte jämfört Naps med en regulator av annat slag. Däremot har jag sommaren 2006 gjort jämförelser mellan att ha Naps inkopplad och inte ha någon regulator alls. Såvitt jag kan förstå tillför Naps ingen extra laddning jämfört med att köra med "raka rör". Eftersom jag har 225 Ah batteribank och bara 30W solpanel kan jag tillåta mig att koppla bort regulatorn, i synnerhet under semestern när jag alltid förbrukar ung lika mycket som panelen laddar. Den här sommaren gjorde jag i ordning ett kit med voltmeter och ampèremeter för att se hur mycket jag fick ut av panelen, med och utan regulator, under lite olika förhållanden. Följande är mina erfarenheter. Utan regulator och utan koppling till något batteri lämnade panelen 19 volt (borde väl varit 18V med 36 celler à 0,5 volt?). Med batteri och regulator inkopplade visade voltmätaren samma värde oavsett denna kopplades in före eller efter regulatorn. Spänningen verkade anpassas till batteriets status. Ampèremetern seriekopplades alltid på pluskabeln till batteriet. Enligt Naps tekniska deklaration ska den sänka spänningen från panelen till aningen högre än batteriets och i stället ge "mera ström" (watt?) i uteffekt. Det stämmer inte med mina mätningar. Tvärtom. Vid samma tillfälle och samma kvalitet på solinstrålningen (inga skuggor osv) gav Naps 15V 0,9A (13,5W) vid batterispänningen 13,02V. Utan Naps var värdena 13V och 1,1A (14,3W) vid 12,97V på batteriet, mätt direkt efter ampèrmetern. Upprepade jämförelser visade samma sak. Naps levererade högre spänning men lägre ampère (och därför mindre watt) än när jag kopplade panelen direkt mot batteriet. Vid ett tillfälle var en tredjedel av panelen skuggad av masten. Då gav Naps 16V men bara 0,2A (3,2W) vid 12,86V på batteriet. Den gången fick jag tyvärr inte tillfälle att jämföra utan Naps. En annan sak gjorde mig förbryllad. Även utan regulator blev laddningen aldrig högre än 1,5A, dvs 19,5W vid 13V. Borde den inte kunnat ligga på 2,3A (vid 13V) som topp eftersom panelen ska lämna 30W? Det kan uteslutas att panelen är skadad eftersom den ger 19V ut. Jag bifogar ett foto på mätarkitet.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 813 visningar