Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Livslängd på batteri

Kjell L Carlsson:

Jag har 3*140Ah batterier som är från 2001. En vecka efter fulladdat och utan belastning har det gåt ner till 12.3 V vilket innebär att de bara är halvfulla enligt någon tabell jag sett. Mina planer är att ge mig iväg söderut till Portugal 2007 och därifrån gå in i Medelhavet 2008. Hur länge till kan jag klara mig med batterierna från nu? Ska jag köpa nya innan vi ger oss iväg eller utefter vägen?

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Seawolf:

Det verkar som om batterierna inte är så bra längre. Om du har, och fortsätter att välja att ha påfyllningsbara våta batterier kanske det kan vara vits att skaffa en batterisyramätare. De är ganska billiga. Då kan du, efter en rejäl laddning med efterföljande viloperiod på någon timme, avläsa cellernas syradensitet. Då ser du om mycket av batterikemikalierna har fastnat i form av sulfatering så de inte längre deltar i batteriets processer. Vidare kan du se om någon eller några celler avviker från de andra. En annan fråga är om den voltmeter du använder visar rätt. Och man skall ju mäta direkt på batteripolerna om det finns förbrukare igång samtidigt. Men om allt stämmer: - låg syradensitet även efter fulladdning - spänningen sjunker neråt 12.3 volt straxt efter laddning - laddspänningen kommer upp till över 15 volt vid laddning med en vanlig enkel laddare Då är det nog så att dina batterier är gamla nog för att pensioneras. www.batteknik.se
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Arne:

Du må teste batteriene med belastningmotstand. Et fulladet batteri skal tåle ca 3 ganger aperetimetallet i ampere i 10 sekunder uten at spenningen synker under 9,6 volt. Alså et 140 Ah batteri skal belastes med 420 A i 10 sekunder. Bilelektriske verksteder har utstyret du trenger. De kan også måle ladningen for deg. Dette er den eneste testen jeg vet som forteller den egentlige tilstanden av batteriene dine. Gjør dette før du kjøper nye. Arne
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Björn J:

Om nu Kjell (eller någon annan) skall byta batteri i båten vill jag gärna rekommendera de batterier (ackumulatorer) jag köpte för några år sedan. Jag köpte då två traktionära batterier som egentligen är avsedda för golfbilar. Dessa kostar obetydligt mer än traditionella fritids/marinbatterier. Dom är på 225 Ah (EV-6-190), men dessvärre bara på 6 V varför man får seriekoppla två stycken (=12 V och 225 Ah). Dessa tål djupa urladdningar och kan då ge förhållandevis litet ström under lång tid. Det fysiska måttet i basen är det samma som 75 Ah batterier, men golfbilsbatterierna är högre varför man kanske får bygga om litet i batterifacket. Sedan jag installerade dessa har jag aldrig haft några probem med den strömförsörningen ombord. Denna firma köpte jag utav: http://www.batterilagret.se
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Björn J.:

Då Kjell har 3 st 140 Ah kan man ju tänka sig att byta dessa mot 4 st golfbilsbatterier, om det finns plats ombord. Då seriekopplade i två grupper om två. Dessa båda grupper parallellkopplas sedan som du gjort med dina 140 Ah batterier.
Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Om du nu tänker ge dig iväg på en längre segling tycker jag att du skall byta batterier. Det är alltid lättsat att hitta det bästa alternativet på hemmaplan. Köper du de billigaste tänkbara från Biltema får du räkna med att de håller 5 år. ALLA BATTERIER ÅLDRAS. Sedan är det upp till dig om du vill köpa dyrare, men räkna med att kapaciteten går ner från första dagen du använder dem. Räkna inte med att något batteri håller mer en sju år med hyfsad kapacitet.
Kjell L Carlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:16

Kjell L Carlsson:

Tack för inläggen som bekräftade det jag själv ansåg, nämligen fördelen med att skaffa nya redan i Sverige. Jag har en Battmeter2 som jag mäter med och den mäter på polnivå, har inte mätt syranivån, men 7 år gamla batterier är ändå på upphällningen så det bästa valet blir att byta nu.