Hoppa till huvudinnehåll
hansen.np@gmail.com
Senast inloggad: 2022-10-18 - 19:54
Landström m båten på land

Niels Hansen:

Jag har i vinter med båten på land använt solceller för underhåll av förbruksbatterierna (3x80amp) så dom är fulladdade. Nå behöver mitt gel startbatteri laddas.(100amp) 1) Kan jag sätta landström på båten i ex 10 timmar för att ladda startbatteriet medan båten är på land, utan någon risk för t ex korrosion eller annat? (Min HR31 har via landström vanlig uppladdning till båda start- och förbruksbatterier). 2) Kan jag alternativt sätta en av polsladdarne fråm solcellepanelet på ex + polen på startbatteriet och behålla t ex – polen på ett av förbruksbatterierne, resten av vintern, så startbatteriet kommer med i solcells laddningsprocessen, även detta för tillfället inte är fulladdat? 3) Eller skall jag köpa en extra typ vanlig biltema batteriladdare och ladda startbatteriet med externström direkte till batteriladdaren (alltså utan via båtens landsstömssystem)?

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej, Risken för korrosion är i princip obefintlig på land då båten då inte ligger i saltvatten som kan leda ström till fel "plats". Du kan därför lugnt koppla in din landströmsladdare som du normalt gör när båten ligger i vattnet. Kontrollera bara att allt är jordat som det "skall" vara och att du har en jordfelsbrytare som du "skall" ha. Är du osäker på hur det "skall" se ut så titta här i forumet där Peter Sterky har postat de alternativ som numera rekommenderas och som också har visats i tidningen På Kryss. / T.