Hoppa till huvudinnehåll
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00
Laddning av AGM-batterier

Jag överväger att byta ut mina båtbatterier till AGM eftersom min lokale marinhandlare hävdar att man kan utnyttja mycket större andel av kapaciteten i batteriet.

Det är oklart vad som krävs för att ladda AGM-batterier på bästa sätt och huruvida det är viktigt att man gör just så.

Mest kommer batterierna att laddas av motorns generator samt solceller. Det finns ju ingen omställning för batterityp på generatorn och ingen av de solcells regulatorer som jag sett har någon omställning beroende på batterityp heller. Är detta ett problem?

Jag har idag en Mobtronic-laddare 912-012-A som är av typen IUoU och använder 14.4V boost och 13.8V float.  Den är minst10 år gammal och saknar väljare för batterityp. Kan jag använda den till AGM?

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 00:01
Tro honom inte. AGM har några goda egenskaper. Men djupurladdning är inte en av dem! Ett AGM ger ofta bra med starström. Det är tätt mellan plattorna vilket inte är bra om man djupurladdar. Risk finns för kortslutning mellan plattorna när kristaller byggs upp på plattorna eller när material faller ner på botten. Ett AGM bör alrdig laddas ur mer än till 50 %
Duffansxk
Senast inloggad: 2016-04-07 - 09:57

Max ladd spänning till AGM batteri är 14,4V aldrig högre

Underhålls laddning Floating 13,8V

Man bör aldrig urladda till mer än hälften eller vid vila 12,2V.

Undvik startbatterier då dessa inte specar WH eller den effekt man kan ta ut under 20 timmar.

Unvik NAPS solcells regulatorn som kan förstöra AGM batterier. Gammal skräp.

Duffansxk
Senast inloggad: 2016-04-07 - 09:57

Litiumjon kommer starkt.

Köp inte batterier i LIJ som inte har ladd balansering. LIME Power har det inte.

För livslängd ska batterierna ha laddbalancering--

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-24 - 00:01

Blybatterier kan byggas med olika metoder.

-Traditionellt med flytande elektrolyt, med eller utan påfyllningsmöjlighet osv.

-AGM, där elektrolyten ligger uppsugen i ett läskpapperlikande material av glasfibrer. Här bidrager glsfibern till att ge mekanisk stadga, och risken för kortslutningar mellan elektroderna minskar. AGM har ofta något bättre djupurladdningsegenskaper än traditionella flytande.

-GEL, där elektrolyten är geleartad. Har goda djupurladdningsegenskaper, men kan lättare skadas av överladdningar och tål ofta bara något lägre laddspänningar än övriga. 

Utöver detta kan batteriuppbyggnaden göras för att optimera olika typer av användning, och detta är delvis oberoende av uppbyggnadsmetoden man väljer.

-Högströmsbatterier (startbatterier), där man  maximerar ytorna på elektroderna i förhållande till vikten. Används typiskt på båtar för motorstart och bogpropellrar samt anakarspel, om man har lokala batterier för dessa. De kan ge stora strömmar, men tål inte djupare urladdningar så bra. Speciellt de varianter med spirallindade elektroder (ser ut som en 6-pack öl), har hög strömförmåga.

-Förbrukningsbatterier, där man accepterar lägre strömförmåga, men man maximerar förmågan att tåla många och djupa urladdningar. Detta sker genom att öka alla materialtjocklekar på bekostnad av elektrodytorna. 

- Reserv- eller backupbatterier. De är optimerade för att inte åldras så länge de har en noga kontrollerad underhållsladdpänning, och att kunna klara en någorlunda stor ström under den reservtid som de skall klara, men detta sker kanske bara några få gånger per år vid nätströmsavbrott. Denna användning finns inte normalt på fritidsbåtar.

Rätt val av batterier till båten gör man alltså genom att först välja mellan högströmsbatteri eller förbrukarbatterier. Sen kan man välja uppbyggnadstypen, och då skall man se efter vilka laddspänningar som passar dem, och sen kontrollera att motorgeneratorn, solpanelregulatorn och landströmsladdaren i båten ger fulladdningsspänning och underhållsladdspänning som passar batterierna.

Magnus