Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-11-21 - 10:08
Jordning av mast i köl???

Lars Söderman:

Jag håller på att byta brickor till kölbultarna på en Scanmar 33. Originalbrickorna var obegripligt nog utförda i galvat stål, och materialtjockleken har efter 23 år reducerats till ungefär hälften. I original har man förbundit mastfoten och en kölbult med två kablar, totalt ca 16mm2. Min gissning är att detta är någon form av åskskydd. Bör man jorda masten mot kölen, eller ska man tvärt om ha dem galvaniskt åtskilda? Någonstans har jag läst om att ha ett gnistgap mellan mast och köl, alltså galvanisk isolation??? I masten finns sedvanlig utrustning: lanternor, radioantenn, TV-antenn etc. Se bifogad bild för hur det hela såg ut.

Bifogade filer
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt. sekreterare i BTN. :

Problemet behandlas i artikeln "Åskskydd för segelbåtar". Den finns på adress: www.sxk.se + länkar Fråga om teknik + Båtteknik + Säkerhet.
Lars Söderman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-21 - 21:31

Lars Söderman:

Tack för svaret, men artiklen är något motsägelsefull: I ett stycke läser man: "Vid användning av kölen som åskskyddsjord skall mast och stag (röstjärn) samt större metallföremål på däck, pulpitar, mantåg, ev. relingslist anslutas till kölbultarna med 16 kvmm kopparledare som skall dras kortaste vägen utan slingor. För att undvika korrosion måste anslutning av kopparledare mot aluminium utföras med mellanstycke av exempelvis rostfritt stål." I ett senare stycke läser man: "För att motverka galvanisk korrosion måste man lägga in ett gnistgap i anslutningen till åskskyddsjorden (max. gap 2 mm)." Fråga kvarstår således. Skall man ansluta direkt eller inte? Om man ska använda gnistgap, måste man då koppla några kondensatorer över för att få tillräcklig HF-jord för VHF och TV? Uppenbarligen har en jordkabel varit ansluten i 23 år utan att några problem med galvanisk korrosion har uppkommit. En viss korrosion kan spåras där kopparkablen varit i direkt kontakt med mastfoten i aluminium, men i övrigt har finns inga problem med galvanisk korrosion ombord.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-21 - 21:31

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Det kan vara lämpligt att installera gnistgap om det finns detaljer av olika metaller i kontakt med vattnet och som samtidigt kommer att vara anslutna till åskskyddet t.ex. drev av aluminium och köl av gjutjärn. Det var detta som avsågs i notisen om åskskydd, eftersom skador orsakade av galvanisk korrosion har inträffat. Ev. galvaniska strömmar kan kontrolleras med mA-meter, bör vara klart under 1 mA.
Svante Karlsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-11-21 - 21:31

Svante Karlsson:

Man vill ju inte ha in blixten i ruffen! Att åskskydda en plastbåt är ej helt enkelt då denna leder ström dåligt. Avledningen skall ske på utsidan av båten från alla stag/vant. En slinga runt hela båten bör också finnas, det gäller att skapa en ledande "bur" runt utsidan av båten & ner i vattnet. Gnistgap är bra för att förhindra galvanisk korrosion. Här en länk där du kan läsa mer: http://www.hvi.uu.se/IFH/blixtskydd/askskydd_for_segelbat.html