Kjell L Carlsson:
Jag är en elektrisk "idiot" men klarar det mesta i övrigt, jag har bl.a. byggt båt med plastning, motor o - elinstallationer. Min fråga rör jordning. I min fabrikstillverkade båt, 42 fot, finns all nödig elinstallation och jag har det mesta i instrumentväg och har nu skaffat mig kortvågsradio som jag provat under sommaren. Jag vet att jag stör båtgrannar vid sändning (de har knackat på). Jag har en sintrad jordplatta som antenntuner är kopplad till. När jag tittar på elschema hur övrigt är jordat så förefaller det som om en grov kabel från minusskenan till startmotorn utgör jord. Kan detta vara en riktig tolkning? Ska jag dra en grov ledning från startmotorn till jordplattan för att få allt övrigt jordat den vägen? Om jag nu missuppfattat allt om detta vore jag tacksam för en pedagokisk beskriving hur det fungerar eller hänvisning till litteratur för dumskallar. Jag tror jag måste flytta min tranciver längre bort från elcentralen för att minska störningarna. Jag har lindat ström- respektive antennledning från antenntunern kring ferritstavar samt kransat ca. 10 varv av kabeln i var ände. Kjell L C
- Logga in för att skriva kommentarer
- 1321 visningar