Christer Holgersson:
Har problem med för hög laddningsspänning, mer än 15 V med följd att batterisyran dunstar. Fick förra somamren helt slut på laddningen och bytte då vad jag nu tror är en regulator (trod att det står iso... ngt på den svarta lådan som sitter mellan generator och batteribank). Jag trode det var generatorn men fick hjälp av vänlig mekaniker att sätta in ovan svarta låda. Plöstlsigt, i år, uppmärksammade jag för hög laddning, tror att laddningen tidagre legar på 14,5 och kanske sakta stigit under sommaren, nu är den dock oacceptabelt hög, närmare 16 V. "Mätning" sker som regel via kontroll på GPSén som visar antal V i systemet, vilket ung överensstämmer med mätning direkt på polerna. Vilospänningen ligger på 12,4 (som vanligt), dock stiger spänningen med vartalet, ju högre varvtal desto högre V i systemet (ca 2000 varv = 15 V, ökat varvtal sitgande V upp till 16 V. Lokala marinan föreslåg att jag skulle lämna in generatorn för prov i bänk, vilket nu är gjort. Tänkte själv testa batterierna med syramätare i morgon, frågan är dock om det inte är regulatorn som spökar? Hur testar man en dylik, eller vart vänder man sig? Tacksam för råd, då familjen tröttnat på att kryssa!!! Fam Holgersson Mamba 311 Hinstholmen
- Logga in för att skriva kommentarer
- 53 visningar