Havstulpaner på jordplatta
Jag har ett problem att det under säsongen växer mycket havstulpaner på och runtomkring jordplattan under skrovet.
Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet och någon lösning på detta problem.
Att det har något att göra med elektricitet som havstulpanerna gilla måste det ju vara, men varför just kring jordplattan och ingen annanstans på hela botten!?
Elsystemet är uppbyggt på följande sätt.
Från elcentralen (230VAC) i land ansluter jag en kabel (fas, nolla, skyddsjord) till elintaget på båten. Elmatningen (fas, nolla skyddsjord) går därefter till en jordfelsbrytare (2-polig) och efter följande automatsäkring (2-polig). Därifrån fördelas 230VAC runt om i båten till diverse eluttag (230VAC) och varmvattenberedare, dvs. ett separat 230 VAC system med egen skyddsjord som kommer ifrån elcentralen i land.
Den inkommande skyddsjorden är seriekopplad genom en ”Zinksaver” och är därifrån ansluten till en jordplatta i inne i båten. Jordplattan sitter naturligtvis även på utsidan av båtskrovet och är omålad i sig, men med mycket bottenfärg (VC17) runtom.
Jordplattan är även ansluten till båtens minussida (12VDC) så det går ett stort antal kablar runt om till båtens all utrustning, dvs. till utrustning som behöver minus 12V.
Jag har kontrollerat att elcentralens skyddsjord (230VAC) inte är direkt förbunden till 12VDC systemets minus, dvs. dessa förbinds enbart via ”Zinksavern” och är i övrigt helt åtskilda.
Tips mottages tacksamt!
Med vänliga hälsning
Tore Vadman
mail; tore.vadman@telia.com
- Logga in för att skriva kommentarer
- 404 visningar