Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-05-04 - 09:30
Grova kablar, javisst -men hur montera

Kenneth:

Det är viktigt med grova kablar mellan generator och batteri har vi fått lära oss i div. artiklar. Och jag köper detta resonemang helt och hållet. Men hur monterar man dessa rent praktiskt? Vid batterierna är det inget större problem, pressade kabelskor och rktiga skruv-polskor finns det ofta plats för. Men på generatorns ganska ynkliga polskruvar blir det knepigt med en 35 mm(eller grövre) pressad kabelsko och likaså på skiljereläer och liknade. Ofta finns det inte plats rent fysiskt alltså. Hur gör man? Tips?

Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Det är ytterst sällan man behöver mera än area 16 som med råge klarar laddningsströmmen. Då blir det enkelt att hitta kabelskor. Skicka ett E-mail till ovanstående E-adress så skickar jag ett kalkylblad i Excel så att Du kan räkna på spänningsfallen. /Dick
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:58

Seawolf:

Med värdena : 10 Ampere 10 meter 10 mm2 så får man ett spänningsfall på c:a 0.17 Volt Så om du har: 20 Amp (ger dubbla späningsfallet mot ovan) 5 meter (ger halva spänningsfallet mot ovan) 16 mm2 (ger 10/16 av späningsfallet mot ovan) så blir det c:a 0.1 volt, och det kommer inte att besvära nämvärt.
Kenneth (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:58

Kenneth:

OK, då vet vi att spänningsfallet oftast inte blir mer än några 10-dels volt. Men hur mycket påverkar spänningsfallet laddningen då? Även här cirkulerar påståenden om att varje 10-del är viktig. I mitt fall handlar det om en segelbåt som, trots att jag har en frisk generator och nya batterier, får en ganska liten stund av laddning en normal semestervecka eftersom jag förhoppningsvis kan använda seglen så ofta det går. Eller ger det ytterst marginella mervärden att sänka spänningsfallet från 0,2 V till 0,1 V?
Göran S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-05 - 04:58

Göran S:

Jag håller på och bygger om elsystemet på min båt, utrustad med en MD17 med Volvos på den tiden vanliga 35A generator från SEV/Marchal, utrustad med dubbla B+ för laddning av två batteribanker. Jag använder en mycket mjuk 35 mm2 kabel som har gått utmärkt att ansluta till generatorn mha presskabelskor med 6 mm hål. Kabeln heter RADAFLEX HD7V-K, men motsvarande finns kvalitet finns säkert av flera fabrikat. Annars kan man skarva i en tunnare kabel på slutet för att ansluta till generatorn. För laddning av startbatteriet är det inte så kinkigt, där behöver man normalt inte speciellt mycket laddning. Följdaktligen är det OK med tunnare kabel, men med förbrukningsbatterierna är det en annan sak. Där blir varje ampere viktig. mvh Göran S
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Många båtägare tror att area 35 löser problemet med "dålig laddning". Men det är att börja i galen ände. Först bör man gå igenom hela laddningssystemet med avseende på befintliga ledningsareor, generatornkapacitet, laddningsspänning, typ av 2-batterisystem, batterikapacitet, förbrukning osv. Ofta är det andra åtgärder som måste till. Se svar 1. Idag ligger generatorerna på 50A och mera. Volvo/Penta har dessutom generatorer med batteriavkänning. Med batteriavkännande regulator är area 35 bortkastade pengar! /Dick