Hoppa till huvudinnehåll
vetusmotor
Senast inloggad: 2015-06-03 - 06:57
Generator, gul kabel

Per-Inge Nilsson:

Jag har en ny Volvo/Valeo generator, och därmed en gul kabel som i original är fästad vid B+. Båten har 3 förbrukn.- och 1 startbatteri, laddningen från generatorn går till startbatteriet. Skiljereläet kopplar ihop de 2 batterikretsarna vid motorgång så att båda bankarna får laddning. Nu till frågan , den gula kabeln på generatorn skall kopplas till batteriets +pol , men vilket batteri ? Förbrukningsbatteriet eller det batteri som får laddströmmen direkt från generatorn ? Efter vad jag förstått så är den gula kabelns funktion att helt enkelt mäta spänningsfallet från gen. till laddbatteriet och med den kunskapen regleras laddspänningen så att laddningen förbättras. Har jag tur kan någon svara på min fråga och om jag uppfattat det hela rätt.

Sven-Olof Lundberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-06 - 18:08

Sven-Olof Lundberg:

Hej. I Skyllermarks infoblad är B+ laddkabel till + på startbatteriet. Bladet finns att hämta i båttillbehörsaffären Mvh S-OL
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej! Den gula ledningen som är ansluten på generatorns utgång B+ kommer från regulatorn. Den känner av generatorns utspänning och ser till att utspänningen inte blir högre än (låt säga) 14,4 volt. OCH NU TILL FINESSEN! Lossa ledningen från B+, förläng den och anslut den i stället på förbrukarbatteriets pluspol och Du har fått en generator med "batteriavkänning". Spänningsfallet i plus-ledning från B+ till förbrukarbatteriet kompenseras och ledningsarean behöver inte vara mer än 16 kvmm. MYCKET VIKTIGT! Laddningsledningen från B+ på generatorn skall anlutas till förbrukarbatteriets pluspol = det batteri som generatorn känner av och som har det stora laddningsbehovet. Skiljereläet ansluts så att startbatteriet kopplas in och får laddning via reläkontakten när motorn startas! Volvo/Penta har info om detta. Dick Pettersson
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Hej! Den gula ledningen som är ansluten på generatorns utgång B+ kommer från regulatorn. Den känner av generatorns utspänning och ser till att utspänningen inte blir högre än (låt säga) 14,4 volt. OCH NU TILL FINESSEN! Lossa ledningen från B+, förläng den och anslut den i stället på förbrukarbatteriets pluspol och Du har fått en generator med "batteriavkänning". Spänningsfallet i plus-ledning från B+ till förbrukarbatteriet kompenseras och ledningsarean behöver inte vara mer än 16 kvmm. MYCKET VIKTIGT! Laddningsledningen från B+ på generatorn skall anlutas till förbrukarbatteriets pluspol = det batteri som generatorn känner av och som har det stora laddningsbehovet. Skiljereläet ansluts så att startbatteriet kopplas in och får laddning via reläkontakten när motorn startas! Volvo/Penta har info om detta. Dick Pettersson
Rustica
Senast inloggad: 2023-09-19 - 22:23

Gunnar Åkerlund:

Riktiga beskrivningar har levererats ovan, utöver dessa har jag en erfarenhet som kanske kan vara till nytta för den som vill optimera sitt system. I mitt fall rör det sig om en VP 2030 med ovan nämnda gula referensspänningskabel. När jag installerat den nya maskinen med ett tvåkrets, diodavskilt, laddningssytem uppnåddes en laddningsspänning mellan 14,1 och 14,2 volt direkt på batteri. Att kunna ansluta den gula kabeln på batterisidan av diodavskiljaren är både bra och nödvändigt då dioderna ger ett icke önskvärt spänningsfall i sig. Systemets kablar var dimensionerade uppåt och levererade av Skyllermarks speciellt för anläggningen, så det naturliga spänningsfallet var minimerat inom rimliga gränser. 14, 1 volt låter kanske inte så mycket mindre än de 14,4 volt som är normal laddningsspänning vid sommartemperaturer, runt 20 grader. Men skillnaden i laddström blir ganska stor, för en segelbåt kanske avgörande. För min del löste jag problemet genom att installera en Ladac laddningsregulator. Den ersätter den gula tråden och den regulator som är integrerad i generatorn. Kruxet den här gången var att ett ingrepp var nödvändigt i generatorn för att komma åt den anslutningspunkt som låg "före" den integrerade regulatorn. En uppgift som dock leverantören av Ladac-enheten bistod med kunskap om. Resultatet blev en justerbar laddningsspänning med automatisk temperaturkompensation; Den nya regulatorn ligger ovanpå batteriet och ökar spänningen upp till drygt 15 volt vid nollgradigt. En bra funktion för den som har vintersäsong i sjön. Laddningsströmmen ökade med uppskattningsvis 40 %, vilket minskar laddtiden i motsvarande omfattning. Jag har fått för mig att motortillverkarna inte vill optimera laddningsspänningen då vissa exemplar kanske överladdar med förstörda batterier och skadeståndskrav som resultat. Eller också kanske de kronor som en riktig regulator kostar inte anses affärsmässigt motiverade, kom gärna med synpunkter på denna uppfattning! För den som bara vill veta: Mät spänningen på batteripolerna när batteriet är ordentligt laddat och maskinen är igång på lågt arbetsvarvtal. 14,0 V är dåligt och 14,4 V är bra.