Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Förbrukningsbatteri och solcell

Per Kostmann:

Hej Har en Albin 78 Cirrus och funderar på det här med tillräcklig batterikapacitet. Har ett startbatteri 75 Ah. Har tidigare haft ett förbrukningsbatteri men detta är gammalt och jag ska nu köpa ett nytt. Dessutom funderar jag på att köpa en solpanel för att komplettera laddningen. Men jag funderar på följande. Ska jag köpa ett lite större förbrukningsbatteri tex 125 Ah, eller ska jag köpa två extra förbrukningsbatterier á 75 Ah och sedan paralellkoppla dom ? Hur koppla ev solpanel ? Bara till dessa förbrukningsbatterier eller även ihop med startbatteriet ? Hur stor solpanel tycker ni jag behöver ? Jag vill placera denna på luckgaraget och då får jag bara plats med en panel på 26W. Är det bra ? Tacksam för lite synpunkter hur jag ska tänka när det gäller detta ! Bästa seglingshälsningar Per Kostmann Linköping S/Y Libra af St Anna

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:05

Georg:

Jag tycker 26 W är ganska lite. Försök att placera en större t.ex på rufftaket, vilket jag gjort på min segelbåt, Compis 28. Det fungerar bättre än jag hade hoppats. Läs artikeln om solceller i senaste(?) På Kryss!!! Att paralellkoppla 2 batterier lär inte vara bra om de inte är HELT IDENTISKA vid tillverkningen och därefter. Själv har jag ETT 75Ah batteri. Min solcell, 43W, är kopplad via en regulator enbart till enbart förbrukningsbgatteriet. Startbatteriet används mycket litet i samband med start och laddas ganska snart upp igen vid motorgång. Försök att spara ström e.g. genom korta men kraftiga kablar där det behövs, gasollampa istället för elljus, väl isolerad kylbox med bra värmeborttransport etc. Läs även solcelsfrågan tidigare i detta forum
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 13:05

Stefan K, BTN:

Hej! 26 W räcker bra för underhållsladdning när du inte använder båten. Däremot så är det inte tillräckligt för att kunna försörja båten utan att köra motor/landström. Antar att du har en Volvo MD5, och den laddar ju 35A som bäst. Du behöver inte koppla in solpanelen till startbatteriet. Jag har själv en 26W NAPS-panel slimmad på luckgaraget och större paneler blir liksom inte vettigt av olika praktiska skäl på min Contrast 33. Av en rad andra skäl kan vara väldigt bra att manuellt kunna koppla ihop + polen till startbatteriet och förbrukningsbatteribanken, så kan hela batteribanken få jobba lite och samtidigt kunna försörjas med solpanelen vid stillaliggande. Man kan använda hela batteribanken effektivt om man t.ex. har en lågspänningsvakt typ "Battery Brain". Då kan man ha start + förbrukningsbatterier sammankopplade för jämnan.. Dessutom kommer generatorn att ladda in mer Ah i en större batteribank (om den är ihopkopplad manuellt eller via ett skiljerelä vid laddning). Jag tycker att det är bättre med 2 st. 75Ah istället för ett stort jättetungt marinbatteri. Mest pga hanteringsskäl. Vet inte om det skiljer något i pris? Finns det syrabeständiga boxar för ett 125Ah? Stefan K, Btn