Hoppa till huvudinnehåll
Christer Nöjdh
Senast inloggad: 2020-05-05 - 17:17
Felsökning amperemätare

Speciellt riktat till @seawolf. Sedan i vintras visar min amperemätare "lo bat" och en etta samt en punkt. Har försökt att följa och kontrollera alla ingående kablar men inte lyckats lösa detta. IMG_20180707_141916.jpg

larsgkarlsson@…
Senast inloggad: 2020-03-31 - 17:04

Hej, jag råkade ut för ett liknande fel i våras. Vid kontakt med Magnus (Seawolf) så uppgav han att det hade varit kvalitetsproblem hos en underleverantör. Troligt fel var kallödning(ar). Jag lödde om en hel del på baksidan och fick den att fungera, men bara temporärt. Kort efter detta gav även voltmetern upp. Då gav även jag upp, och köpte en NASA BM-1c (http://www.marinwebben.se/batteriovervakning/12v/nasa-bm-1c-bbatterimonitor-vitgra). (Finns på andra ställen också.) Passar tyvärr inte i samma hål, så det fick bli en mellanplatta tills vidare. För att slippa byta ut shunten, Båtteknik använder 1 mOhm NASA 0,5 mOhm, så gjorde jag en spänningsdelare av två motstånd på 1 kOhm vardera. Jag har även kollat med NASA och instrumentet tar ingen skada om strömmen, vid t.ex. start av motorn om det ingår i din mätkrets, skulle överstiga 100 A d.v.s. en inspänning större än 0,05 V.

Ett annat, temporärt, alternativ är att du tar din voltmeter, ställer in den på mätning av mV och mäter mellan de två sladdarna från shunten. Det du ser då är strömmen till eller från batteriet. 1mV <=> 1 A.

/Lars