Hoppa till huvudinnehåll
Kaptenskan
Senast inloggad: 2019-04-08 - 17:09
Elsystem Albin Accent

Jag har för avsikt att byta ut alla elkablar och få en ordentlig genomgång av elsystemet på min Albin Accent innan nästa säsong. Nu undrar jag om någon av er har idéer eller tips. Är händig men har inte gjort liknande förr. Det behöver säkerligen inte poängteras att det nuvarande ser ut som ett ormbo. Förra säsongen gick säkringen om jag hade för mycket maskiner på på en gång. Jag vill alltså uppdatera elen ombord och tillika få ett säkert, fint och lätt system. Vill gärna lägga in nya mindre högtalare för radion och bygga en panel för radion, nu har den suttit löst. Tar väldigt gärna emot alla tips ni har! Tack på förhand.

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-29 - 06:20

Kortkort:

Beskriv mera om vad det finns i båten, typ:

Antal batteribankar

Vilka elprylar finns nu och senare: lampor, lanternor, däcksbelysning, segelinstrument, plottrar, radio, uttag för mobilladdare, landströmsladdare, osv.

/Magnus

 

 

 

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-05-02 - 17:54

Hej!

Det som är besvärligt i Accenten, och kanske i många andra båtar, med elsystemet är att det finns en innerbåt och en ytterbåt. Sladdarna ligger oftast mellan dessa "båtar". Vad jag förstår är det nästan omöjligt att byta sladdar den rätta vägen och istället får man dra dem efter väggarna.

/Stiggan Gustafsson