Joakim:
Hej! Har en gammal Najad 34. Tänkte att jag skulle fixa till laddning och elsystem. Har kanske tagit mig vatten över huvudet. Har köpt ny 65 amp generator och nya battterier och nya kablar. Har försökt förstå hur det gamal är kopplat och stött på lite problem. Det verkar som om all laddström går först upp till elcentralens amperemätare och sedan ner till batteriet. Sladdarna upp till elcentralen och tillbaka är dessutom endast 10 mm2 vilket kanske var ok när man hade den mindre orginalgeneratorn på 35 amp. Detta känns lite konstigt eftersom det man läser på t.ex. Skyllermarks säger att man skall dra direkt till batteriet för att få så små förluster som möjligt. via diod eller relä. Jag har en diod. Så till mina konkreta frågor. Är det vettigt att koppla ur den sladd som går från dioden upp till amperemätaren på elcentralen och istället koppla direkt till batteriet eller huvudbrytaren vid batteriet. Sladden från dioden som skall ladda startbatteriet går till startmotornspluspol. Är det inte bättre att dra den direkt till startbatteriets pluspol eller huvudbrytaren vid batteriet? Om jag vill ha en amp mätare vad skall man satsa på då? Joakim
- Logga in för att skriva kommentarer
- 203 visningar