Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-27 - 09:06
Battery Brain!

Magnus G:

Med konceptet kombinerad batteribank för förbrukning och start och Battery Brain som underspänningsskydd hur klarar systemet det spänningsfall som uppstår när startmotorn körs. Tänker närmast då på instrument m.m.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-26 - 18:10

Ove Thorin:

Hej Magnus Du har rätt i dina farhågor. Jag har det enklaste av batteriseparering med två bankar och en omkopplare som väljer vilket batterigrupp, 1, 2 eller ”alla” som skall vara inkopplad och som då ger ström till både start och förbrukning, normalt är ”alla” inkopplad. Jag har inte något underspänningsskydd och kan inte se att det skulle göra någon skillnad. När jag startar min motor slocknar alltid min VHF (Shipmate RS 8100). Den tål inte det spänningfall som uppstår när startmotorn drar och startar igen på senast använd kanal och inte på det passningsläge jag ställt in innan start av motorn. Andra instrument som radar, inverter, kan stängas av ibland och då när motorn är mer svårstartad på vår och höst eller när inte batterierna är ordentligt laddade. Det händer inte alltid och normalt är dessa inte på vid start av motor. GPS och dator klarar start av motor utan att slockna. Hälsningar Ove
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:20

Seawolf:

Elektronik avsedd för fordonsbruk skall enligt bilindustrins normer vara utförd så att den tillfälligt får tappa vissa funktioner så länge man kör t.ex. en startmotor, och då spänningen sjunker ned till c:a 7 volt. Men när spänningen stiger igen skall dessa funktioner återgå utan behov av någon åtgärd från användaren. Det är t.ex. tillåtet att en diplay blir svart under starttiden, bara den återkommer som om ingenting hänt efteråt. Bilradioprodukter och många navigatorer uppfyller dessa krav, och det är förnuftigt att alltid ta reda på hur den utrustning man står i begrepp att köpa klarar tillfällaga spänningsdippar. Ofta drar ju bogpropellrar och ankarspel mera ström än en startmotor gör. Det finns naturligtvis utrustning som inte byggts i enlighet med bilindustrinormenrna som kan behöva starta om efter ett spänningsfall. Om man har flera batterier i parallell minskar risken att spänningen kommer ned till låga nivåer. Batteriskydd som gör sådana lösningar möjliga gör ingen skillnad i spänningsfallen.
Per Leward (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-28 - 10:20

Per Leward:

Det effektivaste sättet att lösa dessa problem är att använda ett separat batteri för all navigation och kommunikationsutrustning. Detta batteri kopplas förslagsvis över en diod till startgruppen. Vid start påverkas inte navigationsbatteriet men vid laddning tar det imot ström. Alltså inget som helst spänningsfall vid start eller användning av andra stora förbrukare. Mycket viktigt när man t ex i ett 12 Volt-system driver en dator som ofta har ett nedre spänningsgräns på 9 Volt. Detta ger också en stor driftsäkerhet till skärmar, GPS och VHF. Hälsningar Per