Det här med batterier ombord är en ständig källa till funderingar.
Finns här någon som har någorlunda välgrundade åsikter om hur man skall sköta sina batterier för att ge dem längsta livslängd?
Jag har hittils levt efter mottot att aldrig ladda ur batterierna till mer än 50% (enligt batteri-monitor-instrumentet) och i princip alltid ha landström och en bra (3-stegs) batteriladdare inkopplad så att batterierna alltid står med leddning på och därmed är fulladdade i princip hela året (batterierna laddas alltså även under vintern).
Frågan är om detta är ett bra sätt att sköta sina batterier?
Är det så att batterier mår bra av att laddas ur mer ibland? Men hur mycket i så fall?
Är det bra att ha dem fulladdade så stor del av året som jag har? Vad är annars lämpligt?
Vi har just nu AGM-batterier ombord. Men frågorna jag ställer är egentligen vidare ställda.
Vad gäller för vanliga öppna våta batterier? Vad gäller för slutna "fritidsbatterier" och för andra slutna AGM/GEL/*-batterier?
Mvh. / Thomas.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 39 visningar