Hej!
Har ett elsystem som bilden visar nedan. Jag har precis ersatt 3st 75Ah fritidsbatterier med 2 st AGM av storleken 150Ah och 100Ah. Vill nu kunna nyttja båda batterierna till förbrukning men ändå säkerställa att min VP 2020D går att starta (förvisso mycket lättstartad).
Huvudströmbrytaren för "startbatteriet" är tillika en brytare för att inte kunna starta motorn från sittbrunnens motorpanel, detta innebär att jag vill ha den frånslagen när man lämnat båten vid bryggan. Samtidigt vill jag att solcellen (gärna även Ctek-laddaren) skall kunna ladda (toppladda) båda batterierna så att man har maxladdare batterier när man kommer till båten.
Hur skall jag få till detta?
Det finns ju Battery brain, Skiljerelä, Priority Start mm som tekniska lösningar på olika problem, kan inte se att de skulle lösa mina. Är öppen för alla förslag som kan hjälpa mig.
Min tanke är att låta min Victron batteribanksmätare larma vid en spänning om ca 12,0V för att förhindra att man står utan startström när man är ute i naturhamnar.
Finns det andra synpunkter på att utveckla/förbättra mitt elsystem motages detta tacksamt.
- Logga in för att skriva kommentarer
- 152 visningar