Tomas Wahlberg:
Jag skulle vilja driva mina lanternor med ett löst, litet och laddbart batteri. Nyligen lanserade Bosch ett 18 volts-system med lätta litiumbatterier på 1,5 amperetimmar till flera sladdlösa verktyg, bland annat en arbetslampa med lysdioder. Till den finns en lång kabel för att använda den som pannlampa. Så jag fick iden att byta ut pannlampan mot en Lopolight treljuslanterna med lysdioder. Den ska fungera inom ett spänningsintervall på 10 till 30 volt och dra 3,6 watt. Då trodde jag 18 V och 1,5 Ah skulle räcka hela natten mer än väl. Men så fungerar det inte! Treljuslanternan lyser i praktiken bara drygt 3 timmar. Och när jag mäter spänningen är den bara 8,5 V (men lanternan lyser fint ändå). Spänningsmätning med och utan andra anslutningar ger andra resultat -- se den bifogade skissen. I Boschlampans fäste/fot sitter en hel del elektronik som uppenbarligen reglerar spänningen på ett för mig överraskande sätt. Telefon till Bosch gav ingen förklaring, utom att samtliga Bosch-verktyg ska transformera ner batteriets nominella spänning. Man avrådde också på det bestämdaste från att göra några egna anlutningar och konstruktioner på deras produkter. Fullt förståligt och acceptabelt. Tydligen kräver litiumbatterier reglerande elektronik, men varför ger den så olika spänning vid olika belastningar ? Vad kan hända om jag -- mot alla regler -- kopplar in lanternan direkt på litiumbatteriet, dvs utan den reglerande elektroniken ? Det tänker jag inte göra, men vad skulle hända ? Och har någon en annan ide om hur man kan driva lanternor utan ett stort tungt 12 voltsbatteri ?
- Logga in för att skriva kommentarer
- 193 visningar