Hej!
I mi segelbåt ha jag tre 75 Ah Varta marinbatteier som gjort god tjänst i snart 8 år. Batteri 1 fungerar i första hand som startbatteri och bateri 2, som är två parallellkopplade batterier som fungerar som föbrukningsbatterier för kylskåp, navigation mm. Det ena av batteri 2, låt oss kalla det för 2a, sitter monterat under kojen i förpiken i samma utrymme som batteri 1. Detta utrymme är tyvärr mycket trångt och att montera och demontera batteri 1 och 2a vid sjö och torrsättning (Batteri 2b sitter monterat längst akters i styrbords stickkoj, en inte helt lyckad placering med tanke på de långa ledningar som behövs för att parallelkoppla batteri 2a och 2b) kräver styrka, smidighet, finulighet och att alla som inte tål invektiver är utom hörhåll.
Har därför tänkt att ersätta batteri 1 med ett fysikt mindre batteri, helt enkelt ett vanligt startbatter, som är lättre att montera i och ur, och om får fungera som just startbatteri. Till saken hör att inkopplingen av de båda batterigrupperna sköts med en vanlig omkopplare från-batteri 1-batteri 2- båda batterierna. Startproceduren är att omkopplaren ställs i läge 1 vid start, motorn startas och omkopplaren ställs efter ca 15- 20 minuter till läge 2 eller 1+2.
Fågor: Vad bör jag tänka på när jag väljer vilket startbatteri jag skall köpa? Bor jag ersätta omkopplaren med ett skiljetrelä istället? Eller är denna lösning helt hopplös att få till, jag skall istället låta båda batterierna 2a och 2b husera tillsammans i styrbord stickkoj och röja upp med de långa sladdarna och montera in ett skiljerelä på lämpligt ställe.
Tacksam för kloka råd i detta ärende!
Gustaf Lindström
Dixie 27 Panta Rei
- Logga in för att skriva kommentarer
- 384 visningar